RapportEffekten af optagelsessamtaler på læreruddannelsen2017 I denne rapport præsenteres resultaterne af en effektanalyse af optagelsessamtaler på læreruddannelsen Læs mere
PRESSEMEDDELELSEFærre studerende falder fra efter indførelsen af optagelsessamtaler på læreruddannelsen Indførelsen af optagelsessamtaler på læreruddannelsen har bidraget til at nedbringe frafaldet. Det er dog kun den del af samtalen, der vurderer de studerendes motivation, som påviseligt hænger sammen med de studerendes sandsynlighed for at falde fra. Det viser en effektundersøgelse fra EVA. Læs mere
DEBATNår generation fornuftig vælger uddannelse Stadig flere unge vælger de uddannelser, politikere og arbejdsmarked efterspørger. Men vælger de unge mere med hjernen end med hjertet? En ny analyse tyder på et både-og, hvor de unge balancerer egne faglige interesser med samfundets forventninger. Læs mere
TEMAEvalueringskultur i dagtilbud Få viden om og inspiration til, hvordan du som pædagogisk leder og medarbejder kan arbejde med en evaluerende pædagogisk praksis i dagtilbud. Læs mere
PRESSEMEDDELELSELange it- og ingeniøruddannelser hitter i år ”Virksomhederne savner især højtspecialiserede profiler inden for ingeniør- og it-fagene, og derfor er det glædeligt, at det især er de lange uddannelser inden for de fag, som trækker i de unge,” siger Jakob Rathlev, der er områdechef på Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) Læs mere
PRESSEMEDDELELSEEkspert: Gå ikke i panik over de høje karaktersnit "Vi skal huske på, at det faktisk kun er 9 procent af uddannelserne, der har et karaktergennemsnit over 9," siger Jakob Rathlev, der er områdechef for videregående uddannelser på Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) Læs mere
ARTIKEL FRA BAKSPEJLETBørn lærer af hinanden 2014 Børn udvikler sig socialt, emotionelt og kognitivt, når de samarbejder. Men vi er ikke altid gode nok til at understøtte børnenes samarbejde i de pædagogiske aktiviteter. Det betyder, at både børn og voksne går glip af vigtige erfaringer, lyder det fra forsker Lone Svinth. Læs mere
ArtikelBørn lærer af hinanden Børn udvikler sig socialt, emotionelt og kognitivt, når de samarbejder. Men vi er ikke altid gode nok til at understøtte børnenes samarbejde i de pædagogiske aktiviteter. Det betyder, at både børn og voksne går glip af vigtige erfaringer, lyder det fra forsker Lone Svinth. Læs mere
ArtikelLegepladsen er ikke nok Turen på legepladsen eller i skoven kan ikke stå alene hvis man vil nå de stillesiddende børn. Pædagogernes indsats spiller derfor en central rolle i forhold til at løfte børnenes fysiske aktivitetsniveau. Læs mere
Artikel7 bud på god ledelse Indførelsen af område- og klyngeledelse ændrer dagtilbudsområdet radikalt i disse år, og god ledelse er ekstra vigtig for at få de nye strukturer til at fungere. Men hvad er god ledelse for landets dagtilbudsledere lige nu? Bakspejlet har bedt forsker og ph.d. Jørn Kjølseth Møller der er med på årets forskningskortlægning, om at komme med sine bud. Læs mere