TEMAStudieteknik Studieteknik, selvstudie og studieplanlægning - gode studiekompetencer er sammen med gode faglige studiekompetencer, en forudsætning for gennemførslen af en videregående uddannelse. Læs mere
MagasinEVA TEMA: En tryg opstart2021 Det kan være en kunst at organisere den gode opstart. Dette EVA TEMA har fokus på, hvordan opstarten kan blive en tid, der er så tryg og god som muligt for alle børn og forældre samt for det pædagogiske personale og den øvrige børnegruppe. Læs mere
CasePædagogisk leder og forældrepar: Klar kommunikation skaber tryghed Et tæt samarbejde mellem forældre og pædagogisk personale og mellem personale og ledelse sikrer en tryg opstart. Det fortæller pædagogisk leder Maibritt Iversen og Ida og David, forældrepar til en dreng i Stenurten. Læs mere
CaseDagplejeleder og mor: Besøg før opstart skaber tryghed I de seneste år har dagplejen i Ikast-Brande arbejdet med, at børnene visiteres tidligere og besøger dagplejeren før opstart. Det har givet ro for både børn, dagplejere og forældre, lyder det fra dagplejeleder Lotte Krarup og Louise Møller, der er mor til en dreng i Dagplejen Ikast-Brande. Læs mere
EVA TEMA #24EVA TEMA om en tryg opstart Ny undersøgelse fra EVA peger på, at opstarten ikke altid er så fleksibel, som pædagogisk personale og familierne ønsker sig. Faglig opmærksomhed, fleksibilitet og fokus på børnegruppen kan være vejen frem. Få gode råd fra EVA's konsulent og to forsker Læs mere
TemaSamspil med børn Samspil og relationer er en bærende del af det pædagogiske læringsmiljø. Få inspiration til at arbejde fokuseret med samspil mellem børn og pædagogisk personale og børnene imellem. Læs mere
EVA TEMA #15Artikler fra EVA TEMA om faglig ledelse EVA TEMA giver lederen input og inspiration til at være en stærk navigatør af sit dagtilbud. Læs mere
TEMAAktiviteter og læring Aktiviteter og læring er en del af læringsmiljøet i danske dagtilbud. Siden her giver inspiration til det pædagogiske arbejde med børns læring i hverdagen. Læs mere
ArtikelStatus på gymnasiereformen tre år efter: Her går det fremad, og her er der stilstand Gymnasiereformen fra 2017 havde til formål at styrke elevernes faglighed, trivsel og overgangene til de videregående uddannelser. En ny følgeforskningsrapport, der har set på resultaterne af reformen i 2020, tre år efter reformen blev indført, giver en status på implementeringen af reformen på de Læs mere
FAKTAFakta fra evalueringen af gymnasiereformen på de fire gymnasiale ungdomsuddannelser2021 I dette faktaark fremgår udvalgte og foreløbige resultater fra evalueringen af gymnasiereformen gennemført i 2020 for alle fire gymnasiale ungdomsuddannelser. Evalueringen tegner et overordnet billede af, at der er tydelig fremdrift i skolernes implementering af reformen. Læs mere