INSPIRATIONForældresamarbejde om børneperspektiver i læringsmiljøet2017 Få inspiration til forældresamarbejdet om børneperspektiver i læringsmiljøet - for ledere og medarbejdere i dagtilbud. Læs mere
ArtikelSådan kan I samarbejde med forældre om børneperspektiver Det er svært at forestille sig et dagtilbud, hvor forældre og pædagoger ikke er optagede af, hvad børnene oplever i deres hverdag. Med dette redskab kan dagtilbud få inspiration til at sætte spot på forældresamarbejdet om børneperspektiver. Læs mere
UDVIKLINGSREDSKABSådan kan du blive en dygtigere pædagogisk leder Et redskab guider dig og dine kolleger i ledelsen til at arbejde med jeres praksis, så I bedst muligt styrker jeres elevers læringsmuligheder Læs mere
ARTIKELEn god pædagogisk leder fokuserer på elevernes læring i alle ledelsesopgaver Når ledere holder fokus på elevernes læring i deres strategiske, faglige og organisatoriske arbejde med skolen, lærerne og undervisningen, styrker det elevernes læring og trivsel. Det peger forskning om pædagogisk ledelse på. Læs mere
POWER POINTPædagogisk ledelse - til grundskole2017 Få her viden om pædagogisk ledelse som powerpoint. Disse powerpoint er målrettet grundskole Læs mere
RedskabFokus på pædagogisk ledelse2017 Dette udviklingsredskab guider jer igennem et selvevalueringsforløb. Når I anvender redskabet sammen med vidensnotatet om pædagogisk ledelse, får I hjælp til at sætte retning for, hvordan I som ledelsesgruppe kan udvikle den pædagogiske praksis på jeres skole eller uddannelsesinstitution. Læs mere
VIDENSNOTATPædagogisk ledelse2017 I dette notat har vi udvalgt en række centrale forskningsfund, der fortæller om, hvordan lederen kan praktisere god pædagogisk ledelse, der understøtter elevernes læring – i grundskolen, på erhvervsskolen eller på gymnasiet. Læs mere
ARTIKEL FRA TIDSSKRIFTSmåbørnsperspektiver2017 EVA's undersøgelse af pædagogisk arbejde med børneperspektiver har vist, at visuelle, spatielle og fysiske metoder kan bidrage til at få indblik i også de yngste børns perspektiver på lige fod med traditionelle verbalt orienterede metoder. Læs mere
ARTIKEL FRA BAKSPEJLETBørn lærer af hinanden 2014 Børn udvikler sig socialt, emotionelt og kognitivt, når de samarbejder. Men vi er ikke altid gode nok til at understøtte børnenes samarbejde i de pædagogiske aktiviteter. Det betyder, at både børn og voksne går glip af vigtige erfaringer, lyder det fra forsker Lone Svinth. Læs mere
ArtikelUderum: Det føles som at flyve ud i verdensrummet Børn elsker fysisk udeleg og de sanseoplevelser, der følger med den. Pædagoger bør understøtte børns gode oplevelser i uderummet ved at være nærværende og deltagende i uderummet og i børns leg. Læs mere