Debat10. klasse skal ikke kun målrettes erhvervsuddannelser Med en stærk målretning af tilbuddet om 10. klasse vil vi miste det brede offentlige tilbud til de unge, som er uafklarede eller har brug for at modnes. Læs mere
ArtikelDelte meninger om uddannelsesparatheds-vurderingen Mange af de unge, der vurderes ikke-uddannelsesparate i 8. og 9. klasse, er i gang med en ungdomsuddannelse efter to år. Alligevel oplever mange elever, lærere og vejledere, at vurderingerne ikke fungerer efter hensigten. Læs mere
ArtikelTo år efter gymnasiereformen: Elevernes faglige niveau og trivsel er uændret Elevernes faglige niveau og trivsel generelt er på linje med niveauet fra før gymnasiereformen. Samtidig er hf-eleverne mere orienterede mod mulighederne for job og videreuddannelse, når de begynder på hf. Det viser en ny rapport, der gør status over reformens andet år. Læs mere
ArtikelMange elever i 10. klasse oplever et fagligt løft Især de fagligt svageste elever angiver, at 10. klasse har gjort dem dygtigere i fagene og styrket deres faglige selvtillid. Samtidig føler mange elever, at de udvikler sig socialt og personligt i løbet af det ekstra skoleår, og at de efterfølgende er blevet mere afklaret omkring valget af ungdomsuddannelse. Det viser en undersøgelse af elevernes syn på 10. klasse lavet af EVA. Læs mere
ArtikelDet sker der, når en 1.g-klasse får karakterfri i et år Arbejdet med karakterfrihed indebærer en kulturændring for både lærere og elever, viser forsøg med karakterfri 1. g. Læs mere
ArtikelUnge er vidt forskelligt klædt på til optagelsesprøven på gymnasierne Der er stor forskel på hvor meget og hvor fyldestgørende information, de unge, der kaldes til optagelsesprøve i kraft af de nye optagekrav til gymnasierne, får. Det viser en ny rapport fra Danmarks Evalueringsinstitut. Læs mere
ArtikelUnge med ikke-vestlig baggrund er meget motiverede for en ungdomsuddannelse Unge med ikke-vestlig baggrund er i 8. klasse mere opsatte på hurtigt at komme i gang med en ungdomsuddannelse end deres skolekammerater med dansk baggrund, ligesom de vurderer deres egne evner og motivation for skolearbejdet højere end unge med dansk baggrund. Læs mere
Pressemeddelelse Erhvervsuddannelseslærere har svært ved at se, hvordan arbejdet med data forbedrer undervisningen Det er ikke tydeligt nok for lærerne på erhvervsuddannelserne, hvordan data fra skolernes kvalitetsarbejde kan være med til at forbedre deres undervisning. Uddannelserne bør gøre mere for at skabe klare rammer for lærernes refleksioner over data. Læs mere
EVA FMPodcasts: Lyt dig klogere på skoleledelse, der styrker undervisningen Hør EVA's podcast-serie om skoleledelse, der gør en positiv forskel for elevernes læring og trivsel. Hvorfor skal lederen gå tæt på undervisningen? Hvordan kan lederen styrke lærernes teamarbejde? Og hvordan arbejder ledere og lærere med data, så det udvikler undervisningen? Lyt til EVA FM og bliv klogere, mens du tager toget eller laver mad. Læs mere
DebatDe unge oplever 10. klasse som en vigtig pause Flere undersøgelser har de sidste år vist, at mange unge oplever det at vælge ungdomsuddannelse som et stort pres. For mange unge er det det første selvstændige valg i livet, og de ser det som afgørende og lidt ’farligt’, fordi de er bange for, at de ikke kan vælge om. 10. klasse giver de unge mulighed for at tænke sig om, inden valget tages. Læs mere