ProjektEffekten af voksenlærlingeordningen Voksenlærlingeordningen har som et af sine formål at give flere ufaglærte voksne en erhvervsuddannelse, men virker. Det har EVA undersøgt i dette projekt. Læs mere
RapportEffekten af voksenlærlingeordningen på tilgangen til erhvervsuddannelser2023 Er der en kausal sammenhæng mellem ændringer i tilskudsniveauet i voksenlærlingeordningen på den ene side og tilgang, frafald og gennemførelse på erhvervsuddannelserne for ufaglærte i målgruppen på den anden side? Dette spørgsmål har EVA besvaret i denne rapport. Læs mere
ArtikelVoksenlærlingeordning får flere ledige ufaglærte ind på erhvervsuddannelser Det har en positiv effekt, når man øger det statslige tilskud til praktikløn til voksne på erhvervsuddannelserne, og en negativ, når det sænkes. Det viser en ny undersøgelse fra EVA. Læs mere
Artikel4 ud af 10 voksne, der starter på EUD-hovedforløb, har tidligere gennemført en erhvervsuddannelse Mange af de voksne elever på erhvervsuddannelser har allerede gennemført en anden erhvervsuddannelse, viser ny EVA-analyse. Omskoling udgør dermed en betydelig del af aktiviteten på erhvervsuddannelser for voksne, hvilket bidrager til et fleksibelt arbejdsmarked. Læs mere
RapportErhvervsuddannelse for voksne (EUV) som omskoling2022 I denne rapport analyseres omfanget af og mønstre blandt faglærte voksne, der starter på en ny erhvervsuddannelse. Læs mere
ArtikelSådan arbejder kommuner og skoler med at styrke skoleelevers motivation og mindske fraværet I en ny undersøgelse afdækker EVA, hvordan kommuner og skoler arbejder med at styrke udskolingselevers motivation for at gå i skole. Læs mere
RedskabRedskab til udvikling af interaktion i undervisningen2022 Med dette udviklings- og arbejdsredskab kan i stille skarp på interaktionen i jeres undervisning gennem bl.a. tydelig kommunikation, spørgsmålsorienteret dialog, fastholdelse af engagement og formativ feedback. Læs mere
RedskabRedskab til udvikling af struktur og organisering i undervisningen2022 Med dette udviklings- og arbejdsredskab kan I stille skarpt på struktur og organisering i jeres undervisning gennem fokus på bl.a. opstart og afslutning, variation og fremdrift, tidsstyring og differentiering. Læs mere
RedskabRedskab til udvikling af læringsmiljøet2022 Med dette udviklings- og arbejdsredskab kan I stille skarp på jeres læringsmiljø gennem fokus på relationer, klasseledelse, plads til at begå fejl og positive forventninger fra læreren. Læs mere
ARTIKELKun få motiverede ufaglærte voksne bliver faglærte Kun ganske få voksne ufaglærte er startet på en erhvervsuddannelse siden 2014 – og det er til trods for, at næsten hver femte på daværende tidspunkt var motiveret til at tage en uddannelse. Det viser en ny analyse fra Danmarks Evalueringsinstitut (EVA). Læs mere