ArtikelGuide til dialog om overgange Få EVA’s guide til positiv dialog om de vigtigste diskussioner og prioriteringer under samarbejdet mellem dagtilbud, SFO og skole, så børnene får en god skolestart. Læs mere
FeatureForskere: Børn skal opleve, at lege og aktiviteter er for alle – uanset køn En kønsrefleksiv praksis skal ikke påtvinge børn bestemte aktiviteter eller lege, men give alle børn muligheder for at opdage og elske fodbold, dukkekrogen og krea-værkstedet. Sådan lyder det fra to forskere. Læs mere
CasePædagogisk leder: "Vi oplever, at børnene bakker hinanden op" I Børnehuset Rismøllens vuggestue i Randers er hvert barn sammen med de samme 3-4 børn og den samme pædagogisk personale det meste af dagen. De små lege- og læringsfællesskaber giver gode muligheder for at arbejde med relationer børnene imellem, siger pædagogisk leder Mette Thrane. Læs mere
TALETIDFem stærke stemmer: Derfor er det vigtigt, at vi taler om betydningen af køn i dagtilbud EVA TEMA har spurgt BUPL, Sex & Samfund, en områdeleder, en underviser og en forsker om betydningen af køn i dagtilbud i dag. Læs mere
ArtikelTidlig SFO betyder skoleforberedelse for flere og flere børn allerede som 4-årige Den stigende brug af tidlig SFO betyder, at børn i en stadigt tidligere alder skal forholde sig til skolen igennem skoleforberedende aktiviteter i børnehaven. Men vi mangler viden om, hvordan de skoleforberedende aktiviteter tilrettelægges, og hvad det tidlige stop i børnehaven betyder for børnenes trivsel og udvikling. Læs mere