RapportDeltagelse i ordblindeundervisning for voksne (OBU)2022 EVA har lavet en kvalitativ undersøgelse af, hvilke faktorer, der fremmer og hæmmer deltagelsen i OBU. Læs mere
ArtikelRollemodeller, støtte fra arbejdspladsen og opsøgende indsats kan få flere voksne i ordblindeundervisning Der er flere steder at sætte ind for at få flere voksne til at deltage i ordblindeundervisning. Både virksomheder, skoler, ordblinde – og politikerne kan spille en rolle i at flere få til at håndtere ordblindhed. Det viser en ny EVA-rapport. Læs mere
AnalyseCovid-19 har sat skub i eud-lærernes brug af digitale teknologier2022 Denne analyse giver indblik i, hvilken betydning nedlukningen ifm. covid-19-pandemien har haft for lærernes brug af digitale teknologier på ungdomsuddannelserne. Læs mere
ArtikelEfter corona bruger erhvervsuddannelserne langt flere digitale hjælpemidler i undervisningen Lærerne på erhvervsuddannelserne har i høj grad taget digitale hjælpemidler til sig i undervisningen, og de har lyst til endnu mere. Læs mere
Artikel”Corona har lært os at undervise mere fleksibelt” Coronatiden satte skub i en proces på Nordvestsjællands Erhvervs- og Gymnasieuddannelser, hvor uddannelsesinstitutionen har erfaret, at digitale redskaber kan gøre uddannelserne mere fleksible og dermed attraktive for eleverne. Læs mere
ProjektDigitale teknologier på ungdomsuddannelser efter corona I foråret 2020 sendte covid-19 den samlede uddannelsessektor ud i et gigantisk digitalt eksperiment, hvor undervisningen fra den ene dag til den anden skulle foregå virtuelt. I denne undersøgelse ser EVA på, hvilken betydning nedlukningen ifm. Læs mere
DebatHvorfor er det kun unge med høje karakter, der skal have lov til at slippe for karakterpres? Et karakterloft og nye test på attraktive uddannelser er ikke nødvendigvis den bedste investering i uddannelsessystemet, skriver Bjarke T. Hartkopf og Anne Sophie Madsen. Læs mere
DebatindlægHer er tre bud på ændringer af optagelsessystemet Hvis politikerne vil ændre optagelsessystemet til de videregående uddannelser, er det oplagt at overveje, om flere unge skal have en second chance, om karakterer i enkeltfag skal fylde mere, og hvordan kvote 2 kan videreudvikles. Læs mere
ArtikelFærre og færre deltager i ordblindeundervisning Antallet af ordblinde voksne, der deltager i ordblindeundervisning, er faldet markant siden 2013. Det viser en ny analyse fra EVA. Det er særligt mænd, som ikke længere bruger undervisningstilbuddet, selvom forskning peger på, at flere mænd end kvinder er ordblinde. Læs mere
RapportBrugen af ordblindeundervisning for voksne (OBU)2021 Denne rapport belyser udviklingen i brugen af Ordblindeundervisning for voksne (OBU) i perioden 2010-2019. Rapporten belyser også udviklingen i deltagerprofilen på OBU med hensyn til uddannelsesbaggrund, alder, køn, arbejdsmarkedstilknytning og herkomst, samt udviklingen i OBU-deltagernes brug af Læs mere