ProjektEffekten af voksenlærlingeordningen Voksenlærlingeordningen har som et af sine formål at give flere ufaglærte voksne en erhvervsuddannelse, men virker. Det har EVA undersøgt i dette projekt. Læs mere
ArtikelVoksenlærlingeordning får flere ledige ufaglærte ind på erhvervsuddannelser Det har en positiv effekt, når man øger det statslige tilskud til praktikløn til voksne på erhvervsuddannelserne, og en negativ, når det sænkes. Det viser en ny undersøgelse fra EVA. Læs mere
Artikel4 ud af 10 voksne, der starter på EUD-hovedforløb, har tidligere gennemført en erhvervsuddannelse Mange af de voksne elever på erhvervsuddannelser har allerede gennemført en anden erhvervsuddannelse, viser ny EVA-analyse. Omskoling udgør dermed en betydelig del af aktiviteten på erhvervsuddannelser for voksne, hvilket bidrager til et fleksibelt arbejdsmarked. Læs mere
ProjektEvalueringskultur på personalemøder Find vores udgivelser om evalueringskulturen på personalemøder i daginstitutioner, og få inspiration til at se på evalueringskulturen i eget dagtilbud. Læs mere
ArtikelEn god evalueringskultur i dagtilbud skaber kvalitet for både børn og personale En minianalyse fra EVA undersøger, hvordan der arbejdes med evaluering på personalemøder og kan være med til at inspirere til at udvikle egen praksis. Læs mere
Fra EVA TEMAForskere: Derfor skal fokus være på børnefællesskabet i opstarten Ny undersøgelse fra EVA peger på, at mere faglig opmærksomhed fra ledelsen og en tættere forældredialog kan styrke opstarten for alle børn. Desuden foreslår to forskere mere fokus på relationen mellem det nye barn og børnegruppen. Læs mere
ArtikelElever, der trives dårligt, har større risiko for at droppe ud af deres erhvervsuddannelse Frafaldet fra erhvervsuddannelser er meget højt, men det er muligt at dæmme op for det ved at styrke elevernes trivsel. Læs mere
ArtikelErhvervsuddannede videreuddanner sig ikke oftere end tidligere Lysten til at videreuddanne sig er stigende for sosu-assistenter og pædagogiske assistenter, mens fx blikkenslagere og tømrere i høj grad bliver inden for deres fag, hvor der for tiden er stor aktivitet på arbejdsmarkedet. Men samlet set er der ikke flere eud-elever, der videreuddanner sig. Læs mere
ProjektOvergange fra en erhvervsuddannelse til videregående uddannelse Her finder du EVA's undersøgelse af, hvor mange unge der videreuddanner sig, efter de har færdiggjort en erhvervsuddannelse, og hvordan udviklingen har været i perioden før og efter, man har udvidet mulighederne for videreuddannelse. Der er både en rapport og et interaktivt værktøj, så du kan gå i dybden med tallene. Læs mere
ProjektGymnasiale uddannelser og karakterer på de videregående uddannelser De gymnasiale uddannelser giver alle adgang til de videregående uddannelser. Men er der forskel på, hvordan elever med stx, htx, hhx og hf-baggrund klarer sig, når de starter på en videregående uddannelse? Læs mere