PlakatAnalysemodel til god dokumentationspraksis2018 Få et forslag til, hvordan I kan gribe dialogen om dokumentation an. Læs mere
EVA UNDERSØGERGod dokumentationspraksis i dagtilbud En god dokumentationspraksis i daginstitutionernes hverdag kan både bidrage til en gunstig implementering af den styrkede pædagogiske læreplan, men også en udbytterig evalueringskultur og en god løbende dialog med kommunen. Læs mere
ArtikelNår barnet bliver gjort til studieobjekt Der er en risiko for, at børn bliver mere til studieobjekter end til subjekter, når det pædagogiske arbejde dokumenteres. Som pædagog skal du også rette blikket mod dig selv, ikke kun mod barnet, mener forsker Anette Emilson. Læs mere
ArtikelSådan gør andre kommuner for at rekruttere flere pædagoger til deres dagtilbud I et nyt inspirationshæfte giver EVA med støtte fra Velfærds- og Forskningsfonden for Pædagoger et overblik over de indsatser, kommunerne anvender og afprøver for at få flere pædagogstuderende og flere pædagoger i daginstitutioner. Og sætter spot på de steder, hvor der kan være uopdyrkede muligheder Læs mere
ArtikelGuide: Fem skridt forvaltningen kan tage for at styrke sprogindsatsen i kommunens dagtilbud Få ny inspiration til arbejdet med sprogindsatser i kommunens dagtilbud. Læs mere
PodcastLyt til podcastserien BØRNEHØJDE NYE AFSNIT om mad og måltider i BØRNEHØJDE! Forskere og pædagogisk personale fortæller om smagens betydning for børns udvikling, om forældreinddragelse, og hvordan man kan give plads til både legesyge Pippi og opdragende Emma Gad i sin mad- og måltidspædagogik. Læs mere
Fra EVA TEMAForskere: Derfor skal fokus være på børnefællesskabet i opstarten Ny undersøgelse fra EVA peger på, at mere faglig opmærksomhed fra ledelsen og en tættere forældredialog kan styrke opstarten for alle børn. Desuden foreslår to forskere mere fokus på relationen mellem det nye barn og børnegruppen. Læs mere
ArtikelFå styr på dokumentationen Dokumentation af det pædagogiske arbejde foregår som en naturlig del af hverdagen i de fleste dagtilbud. Svensk forskning viser imidlertid, at dokumentationen kun i ringe grad har fokus på børns læreprocesser. Læs mere
ArtikelGå en omvej, og kom godt i mål Fører skovture til, at børnene får større viden om naturen? Eller skal vi hellere tage på biblioteket? Det kan være en stor udfordring for daginstitutionerne at afgøre, hvordan de skal arbejde med de pædagogiske læreplanstemaer for at give børnene det ønskede udbytte. En løsning kan være at arbejde med indsatsteorier. Læs mere
ArtikelNy undersøgelse: Mangel på pædagoger i daginstitutioner er især et storbyfænomen Ny undersøgelse viser, at 64 % af bykommunerne har svært ved at rekruttere pædagoger til deres dagtilbud. I Region Nordjylland har ingen dagtilbudschefer angivet, at de oplever rekrutteringsudfordringer Læs mere