DebatindlægKortere skoledage kan betyde mere SFO. Men hvad med kvaliteten? I regeringens folkeskoleudspil lægges der op til kortere skoledage. Det vil give børn og unge mulighed for mere tid i SFO eller klub. Læs mere
Artikel93 % af landets fritidstilbud vægter fællesskaber højt. Alligevel har de svært ved at få alle med I en ny undersøgelse siger mere end halvdelen af lederne i landets fritids- og klubtilbud, at de oplever børn og unge, der står uden for fællesskaberne. Læs mere
ArtikelNational undersøgelse viser svingende kvalitet i daginstitutioner og dagplejer for 0-2-årige 38 % af daginstitutioner og 46 % af dagplejerne har utilstrækkelig kvalitet. Mange steder kan det pædagogiske læringsmiljø kun til en vis grad forventes at understøtte de yngste børns udvikling og trivsel. Den første nationale undersøgelse af kvaliteten i danske dagtilbud for 0-2-årige giver os vigtig viden at handle på. Læs mere
ArtikelDagtilbudsforskning af lav kvalitet gør det sværere at udvikle vores dagtilbud Halvdelen af danske dagtilbudsstudier er ifølge internationale kvalitetskriterier af ”lav kvalitet”. Med Ministeriet for Uddannelse og Forsknings oprettelse af partnerskab for børneforskning er der dog håb om en fremtid med mere anvendelig forskning af høj kvalitet. Læs artiklen
ArtikelKvaliteten i dagtilbud bliver undersøgt EVA og VIVE er i øjeblikket i gang med en landsdækkende undersøgelse af kvaliteten i de danske dagtilbud, som Børne- og Undervisningsministeriet har bestilt. Men hvad vil man undersøge, og hvorfor skal det gøres? Det giver EVA’s områdechef Dina Celia Madsen svar på her. Læs mere
ArtikelEfter corona bruger erhvervsuddannelserne langt flere digitale hjælpemidler i undervisningen Lærerne på erhvervsuddannelserne har i høj grad taget digitale hjælpemidler til sig i undervisningen, og de har lyst til endnu mere. Læs mere
Artikel”Corona har lært os at undervise mere fleksibelt” Coronatiden satte skub i en proces på Nordvestsjællands Erhvervs- og Gymnasieuddannelser, hvor uddannelsesinstitutionen har erfaret, at digitale redskaber kan gøre uddannelserne mere fleksible og dermed attraktive for eleverne. Læs mere
ArtikelDet skal du, som er pædagogisk leder, vide om de nye regler for tilsyn i dagtilbud Kommunerne skal leve op til en række nye krav i deres tilsyn med dagtilbud.Der er særligt tre nye krav, der kommer til at påvirke tilsynene, nemlig krav til uvildighed, observationer og opfølgning på tilsyn. Her får du, der er dagtilbudsleder, vores vigtigste pointer om, hvad de tre nye centrale krav kan betyde for dagtilbuddenes oplevelse af det pædagogiske tilsyn. Læs mere
ArtikelSe hvad der kendetegner den nyeste dagtilbudsforskning Nu er der kommet nye studier i den skandinaviske database med dagtilbudsforskning. Her kan du se, hvad der kendetegner forskning i 2018 og 2019. Læs mere
ArtikelSlut med zoom? Vi skal holde fast i de nye digitale muligheder for at udvide undervisningen Vi skal passe på med at sammenligne fysisk og virtuel undervisning. For de kan noget helt forskelligt og kan supplere hinanden på måder, der styrker elevernes muligheder for at deltage i undervisningen, mener forsker i læring og digitale medier Christian Dalsgaard. Læs mere