ProjektEffekten af voksenlærlingeordningen Voksenlærlingeordningen har som et af sine formål at give flere ufaglærte voksne en erhvervsuddannelse, men virker. Det har EVA undersøgt i dette projekt. Læs mere
ArtikelVoksenlærlingeordning får flere ledige ufaglærte ind på erhvervsuddannelser Det har en positiv effekt, når man øger det statslige tilskud til praktikløn til voksne på erhvervsuddannelserne, og en negativ, når det sænkes. Det viser en ny undersøgelse fra EVA. Læs mere
Artikel4 ud af 10 voksne, der starter på EUD-hovedforløb, har tidligere gennemført en erhvervsuddannelse Mange af de voksne elever på erhvervsuddannelser har allerede gennemført en anden erhvervsuddannelse, viser ny EVA-analyse. Omskoling udgør dermed en betydelig del af aktiviteten på erhvervsuddannelser for voksne, hvilket bidrager til et fleksibelt arbejdsmarked. Læs mere
ARTIKELKun få motiverede ufaglærte voksne bliver faglærte Kun ganske få voksne ufaglærte er startet på en erhvervsuddannelse siden 2014 – og det er til trods for, at næsten hver femte på daværende tidspunkt var motiveret til at tage en uddannelse. Det viser en ny analyse fra Danmarks Evalueringsinstitut (EVA). Læs mere
ProjektVejledning til ufaglærte voksne Prognoser viser, at der på fremtidens arbejdsmarked bliver mindre behov for ufaglærte og større behov for faglærte. Her kan vejledning spille en stor rolle, da det er en vigtig faktor for at få flere ufaglærte til at orientere sig mod uddannelse. Læs mere
ArtikelDét skal være i fokus, hvis vejledningsindsatsen til ufaglærte skal styrkes På baggrund af en undersøgelse af vejledning til ufaglærte voksne i beskæftigelse, oplister EVA her fem opmærksomhedspunkter til de kommende trepartsforhandlinger på VEU-området. Læs mere
ArtikelUfaglærte får ikke den vejledning, de har behov for Vejledning fylder ikke noget, når ufaglærte gør sig overvejelser om uddannelse og arbejdsliv. Det er et problem set i lyset af fremtidens store mangel på faglært arbejdskraft. Læs mere
projektDen gode og trygge start i vuggestue og dagpleje En af de vigtigste begivenheder i de første år af det lille barns liv er at starte i vuggestue eller dagpleje. Her har vi samlet EVA's viden om, hvordan pædagogisk personale og forældre kan samarbejde om at give barnet en tryg opstart. Læs mere
DialogkortReflekter over jeres arbejde med tilknytning Hvordan kan I aktivt arbejde med børnenes mulighed for tryg tilknytning til jer i hverdagen? Overvej, hvad tilknytning betyder for jeres pædagogiske arbejde, og hvad I gerne vil have det til at betyde i fremtiden: Læs mere
Guide8 gode råd, når I arbejder med tilknytning Brug følelsernes sprog som en afgørende del af jeres professionelle sprog. Arbejd med relationen til både det enkelte barn og børnegruppen, og leg detektiv og gå bag om barnets signaler. Få vores 8 stærkeste råd til at styrke din børnegruppes tilknytning. Læs mere