WebinarWebinar: Sådan kan I bruge børnenes perspektiver til at understøtte deres leg Sådan kan I bruge børnenes perspektiver til at understøtte deres leg Læs mere
Fortæl os din meningFeedback til webinaret om børneperspektiver på leg i børnehaven Tusind tak fordi, du deltog i vores webinar om børneperspektiver på leg i børnehaven. Hvis du har kommentarer, kan du sende dem til os her. Læs mere
DebatindlægTildeling af specialpædagogisk støtte til studerende kan forenkles Antallet af studerende med behov for specialpædagogisk støtte (SPS) er i vækst. Derfor kan en forsimpling af ansøgningsprocessen bidrage til at reducere flaskehalse, frigive ressourcer og øge fokus på at skabe inkluderende studiemiljøer. Læs mere
ArtikelSPS-ansvarlige: Ansøgningsproces til SPS er kompleks for studerende med støttebehov I en ny undersøgelse kortlægger EVA organiseringen af specialpædagogisk støtte (SPS) på alle landets videregående uddannelser. Der er stor variation i, hvordan støtten er organiseret på de enkelte uddannelsesinstitutioner. Generelt oplever mange SPS-ansvarlige dog, at støttesystemet kan være komplekst for de studerende. Læs mere
RapportViden om frafald og trivsel på erhvervsuddannelserne2024 Danmark har brug for faglærte, men frafaldet fra erhvervsuddannelserne er stort. Hvordan kan vi forebygge frafaldet, og hvad skal der fx til for at styrke EUD-elevers trivsel? Læs mere
HæfteBørns oplevelser af leg i børnehaven2023 Dette hæfte samler de vigtigste pointer fra EVA's undersøgelse af, hvad børn er optagede af, når de leger, og hvornår børn oplever at have de bedste muligheder for at deltage i leg med andre børn. Læs mere
RapportBørneperspektiver på deltagelsesmuligheder i leg2023 Hvad er børn optaget af, når de leger, og hvornår oplever børn at have de bedste muligheder for at deltage i leg med andre børn? Det har EVA undersøgt og præsenteret i denne rapport. Læs mere
ProjektBørneperspektiver på leg i børnehaven EVA har undersøgt, hvad børnene er optagede af, når de leger, og hvornår børnene oplever at have de bedste muligheder for at deltage i leg med andre børn. Det er børnene selv, der fortæller, viser rundt og tegner, hvad de oplever, når de leger - og når leg er svært. Læs mere
ArtikelErhvervsuddannelseselever med diagnoser mangler støtte, mens de er i lære Mange elever på erhvervsuddannelserne, der får specialpædagogisk støtte (SPS) pga. psykiske udfordringer, får ikke støtten med sig, når de skal i lære, bl.a. fordi de unge er bange for, at det bliver et stempel, og fordi nogle erhvervsskoler ikke er tilstrækkeligt opmærksomme på støtten. Det er vigtigt at få afstigmatiseret støtten og hjælpe de unge med dialogen med deres arbejdsplads. Læs mere
ProjektSpecialpædagogisk støtte (SPS) for eud-elever i lære I Danmark står vi over for en kompleks samfundsudfordring med mangel på faglært arbejdskraft og lav søgning til og stort frafald fra erhvervsuddannelserne. Læs mere