ArtikelSådan ser du demokratiet i et måltid mad Når børn spiser sammen, er der mere på spil end bare at få stillet sulten. Måltidet er også et sted, hvor børn kan øve sig i demokratiske processer. Læs mere
ARTIKELFem facts om de pædagogiske læreplaner De pædagogiske læreplaner løfter pædagogernes faglighed, viser EVA's evaluering. Hvordan påvirker læreplanerne børnenes kompetencer, og hvad er læreplanerne gode og mindre gode til? Læs her fem facts. Evalueringen viser blandt andet, at børn især er blevet bedre til sprog, og at socialt udsatte børn ikke omtales i læreplanerne. Læs mere
ArtikelIkke alle elefanter bydes op Sociale børnelege som ”En elefant kom marcherende..” kan bekræfte den sociale orden i en børnegruppe og dermed virke stik imod hensigten om at legen skal være inkluderende og skabe fællesskab. For nogle børn vælges aldrig, og dermed kan legene være med til cementere den sociale orden. Læs mere
ArtikelSagde du situations-didaktik? ”Læringsmiljø skal være frækt og provokerende, og det skal være æstetisk, sansende og byde på noget.” Det er budskabet fra småbørnsforskeren Stig Broström. Han mener, at en væsentlig del af læringsmiljøet handler om didaktik, og han argumenterer blandt andet for, at der skal udvikles en helt særlig didaktik til daginstitutionerne Læs mere