PodcastPodcast: Undersøgelsesbaseret naturfagsundervisning i grundskolen Tag hørebøfferne på, og få inspiration til, hvordan I kan komme i gang med og udvikle undersøgelsesbaseret naturfagsundervisning. Læs mere
VidenspakkeViden om UBNU i grundskolen Undersøgelsesbaseret naturfagsundervisning (UBNU) har potentiale til at motivere og dygtiggøre eleverne. Bliv klogere på, hvordan du kan undervise undersøgelsesbaseret og guide eleverne til selv at søge svar. Læs mere
DebatEVA: Her er de mest grundlæggende problemer ved UPV’en, som der bør tages hånd om En ændring af UPV’en bør forholde sig til, om vurderingen af elevernes personlige og sociale kompetencer stadig skal være en adgangsbillet for, at eleven kan komme ind på den ungdomsuddannelse, hun ønsker. Læs mere
DebatUPV’en bliver et wake up-call for nogle, men stresser andre elever Uddannelsesparathedsvurderingen kan føre til succes eller fiasko. Vi må sætte spørgsmålstegn ved, om og hvordan systemet omkring UPV’en helt grundlæggende forbereder eleverne til en ungdomsuddannelse. Læs mere
ArtikelUPV: Vurderingen skal være en hjælp – ikke en dom! Tidligere indsats, tættere samarbejde og bedre kommunikation. Det er vejen frem i forhold til at hjælpe de unge, der bliver erklæret ikke-uddannelsesparate, mener forældre og vejledere. På Vildbjerg Skole ved Herning har de fundet en god model. Læs mere
PRESSEMEDDELELSE8. klasse-elever er i tvivl om deres uddannelsesparathed Uddannelsesparathedsvurderingerne er præget af uklarhed, og mange unge ved ikke, om de er vurderet uddannelsesparate eller ej. En stor del af de ikke-parate unge oplever desuden ikke, at skolerne igangsætter en indsats, der kan hjælpe dem til at blive parate. Læs mere
EVA UNDERSØGERViden om overgange mellem grundskole og ungdomsuddannelse Få indblik i, hvordan vejledere, lærere og ledelser i grundskolen og i ungdomsuddannelserne kan understøtte elevernes overgange fra udskolingen til ungdomsuddannelserne. Læs mere
ProjektUnges vej mod ungdomsuddannelse Få indsigt i, hvad der har betydning for unges valgproces og overgang til ungdomsuddannelse med EVA’s undersøgelser af en stor gruppe unge i overgangen fra grundskole til ungdomsuddannelse. Læs mere
PRESSEMEDDELELSE Unge føler tidligt pres over valg af uddannelse Eleverne i 8. klasse tænker meget over deres kommende valg af uddannelse, og op mod halvdelen oplever det som et stort pres at skulle vælge, hvad de skal. Det viser en ny undersøgelse fra Danmarks Evalueringsinstitut. Læs mere
EVA undersøgerPraksisnær viden om den nye folkeskole Få inspiration fra en række skoler, der har udviklet lokale løsninger på elementer i den nye folkeskole, bl.a. om didaktisk nytænkning, metoder til en varieret skoledag og ledelse af det pædagogiske læringscenter. Læs mere