EVA undersøger Uddannelsesvalget for unge med ikke-vestlig herkomst Vi har samlet EVA's viden om, hvordan unge med ikke-vestlig herkomst ser på deres videre uddannelse og sig selv, når de går i 8. klasse. Læs mere
Infografik Sådan ser unge med ikke-vestlig baggrund på uddannelse og sig selv i 8. klasse2018 Få et overblik over, hvordan unge med ikke-vestlig baggrund ser på deres videre vej gennem uddannelsessystemet. Læs mere
ArtikelUnge med ikke-vestlig baggrund er meget motiverede for en ungdomsuddannelse Unge med ikke-vestlig baggrund er i 8. klasse mere opsatte på hurtigt at komme i gang med en ungdomsuddannelse end deres skolekammerater med dansk baggrund, ligesom de vurderer deres egne evner og motivation for skolearbejdet højere end unge med dansk baggrund. Læs mere
RapportUddannelsesvalget for unge med ikke-vestlig baggrund2018 EVA sætter i dette notat fokus på uddannelsesvalg blandt ikke-vestlige indvandrere og efterkommere i 8. klasse. Hvad karakteriserer de unges tilgang til valget og deres oplevelser af valgprocessen set i forhold til unge med dansk baggrund? Læs mere
RedskabTegn på læring II2018 Tegn på læring II hjælper pædagogiske ledere og medarbejdere i arbejdet med at udvikle en evaluerende pædagogisk praksis, der styrker læringsmiljøet og kommer børnegrupperne til gavn. Læs mere
RapportGymnasiereformen følgeforskningsprogram 3. delrapport2018 Rapporten giver et indblik i de første erfaringer med de nye grundforløb på de treårige gymnasiale uddannelser. Læs mere
InspirationProfessionelle læringsfællesskaber - tættere på undervisningen2018 Få konkrete råd til og eksempler på, hvordan man som skole kan få det fulde udbytte af professionelle læringsfællesskaber og forbedre undervisningen og elevernes læringsmuligheder. Læs mere
Artikel3 ting enhver skoleleder bør vide om det professionelle læringsfælleskab Hvad kan I på jeres skole gøre for, at skolens team som en selvfølge drøfter pædagogiske spørgsmål helt tæt på undervisningen? Få en vejledning i dette hæfte, der baserer sig på 41 kommuners erfaringer med professionelle læringsfælleskaber. Læs mere
DEBATGiv UPV'en en make-over Der er brug for at tage en mere grundlæggende diskussion af, hvad man vil med uddannelsesparathedsvurderingen. Læs mere
ArtikelElever på mellemtrin og i udskoling: ”God undervisning motiverer os” God undervisning og gode relationer til lærerne betyder meget for motivation og engagement hos eleverne på folkeskolens mellemtrin og i udskolingen. Det viser en ny undersøgelse fra EVA, som også giver indblik i, hvad eleverne forstår ved god undervisning. Læs mere