Debat10. klasse skal ikke kun målrettes erhvervsuddannelser Med en stærk målretning af tilbuddet om 10. klasse vil vi miste det brede offentlige tilbud til de unge, som er uafklarede eller har brug for at modnes. Læs mere
DialogkortReflekter over jeres arbejde med tilknytning Hvordan kan I aktivt arbejde med børnenes mulighed for tryg tilknytning til jer i hverdagen? Overvej, hvad tilknytning betyder for jeres pædagogiske arbejde, og hvad I gerne vil have det til at betyde i fremtiden: Læs mere
ArtikelDelte meninger om uddannelsesparatheds-vurderingen Mange af de unge, der vurderes ikke-uddannelsesparate i 8. og 9. klasse, er i gang med en ungdomsuddannelse efter to år. Alligevel oplever mange elever, lærere og vejledere, at vurderingerne ikke fungerer efter hensigten. Læs mere
Guide8 gode råd, når I arbejder med tilknytning Brug følelsernes sprog som en afgørende del af jeres professionelle sprog. Arbejd med relationen til både det enkelte barn og børnegruppen, og leg detektiv og gå bag om barnets signaler. Få vores 8 stærkeste råd til at styrke din børnegruppes tilknytning. Læs mere
MagasinEVA TEMA: Tryg tilknytning2020 Tryg tilknytning er jeres vigtigste pædagogiske opgave. Nyt EVA TEMA om tryg tilknytning inspirerer jer til at arbejde med tilknytning - til det enkelte barn og til hele børnegruppen. Hent magasinet her
ArtikelForskere: Sådan får I trygge børn Pædagogisk personale er afgørende for børns tilknytningsmønstre. For børn sætter ikke deres tilknytning på pause, når de er i dagtilbud. Læs mere
InterviewFri leg midt på dagen og pædagogiske aktiviteter i ydertimerne giver tryg tilknytning Børnene leger frit midt på dagen i mindre grupper med én voksen. De voksenstyrede aktiviteter ligger i ydertimerne, hvor der er færre på arbejde. Det giver tryggere tilknytning, fortæller leder i Midtstuen Kanvas-barnehage, Hanne Williams. Læs mere
EVA TEMAArtikler fra EVA TEMA: Tryg tilknytning Børn sætter ikke deres tilknytning på pause, når de er i dagtilbud. Derfor er det en vigtig pædagogisk opgave at give alle børn mulighed for at opbygge trygge relationer til en primær voksen. Læs mere
Artikel3 forskere: Brug legepladsen til nærvær og samspil Brug legepladsen til at styrke samspil og fordybelse - og vær nærværende i børnenes leg Læs mere
RapportUddannelsesparathed og indsatser for ikke-parate elever i grundskolen2020 Denne rapport undersøger UPV’en i relation til formålet om at identificere og hjælpe elever, der har brug for støtte for at opnå forudsætningerne for at påbegynde og gennemføre en ungdomsuddannelse. Læs mere