EVA TEMA #15Artikler fra EVA TEMA om faglig ledelse EVA TEMA giver lederen input og inspiration til at være en stærk navigatør af sit dagtilbud. Læs mere
DebatEVA: Her er de mest grundlæggende problemer ved UPV’en, som der bør tages hånd om En ændring af UPV’en bør forholde sig til, om vurderingen af elevernes personlige og sociale kompetencer stadig skal være en adgangsbillet for, at eleven kan komme ind på den ungdomsuddannelse, hun ønsker. Læs mere
Styrket pædagogisk læreplanBørns leg Leg er et af ni elementer i det fælles pædagogiske grundlag i den styrkede pædagogiske læreplan. Her får du som leder, pædagogisk personale eller konsulent inspiration til at sikre, at alle børn kan engagere sig i og få erfaringer med leg. Læs mere
InterviewLeder: Sådan arbejder vores personale med udgangspunkt i børnenes ressourcer I Vollsmose ligger Børnehuset Granparken. Her er ressourcesyn på børnene og organisering i mindre grupper afgørende for at få alle børn med i fællesskabet. Læs mere
DebatUPV’en bliver et wake up-call for nogle, men stresser andre elever Uddannelsesparathedsvurderingen kan føre til succes eller fiasko. Vi må sætte spørgsmålstegn ved, om og hvordan systemet omkring UPV’en helt grundlæggende forbereder eleverne til en ungdomsuddannelse. Læs mere
DEBATLærere skal have flere kompetencer til at kunne undervise nyankomne elever Det kan virke paradoksalt, at over halvdelen af kommunerne lader nytilkomne elever starte direkte i de almindelige klasser, når skoleledere og lærere samtidig efterspørger flere ressourcer til at efteruddanne lærerene. Læs mere
TEMAMåltider i dagtilbud Når dagtilbud har fokus på, hvordan der kan arbejdes pædagogisk med mad og måltider, gavner det børns læring, trivsel og udvikling. Siden her samler konkret inspiration og viden om at arbejde målrettet med udvikling af pædagogiske læringsmiljøer omkring mad og måltider i det enkelte dagtilbud. Læs mere
DEBATDet er en stor fejl, når voksne tror, at de skal styre børns leg Voksne kan understøtte børns leg ved at anerkende og hjælpe den på vej – og passe på, at vi ikke ødelægger den. Læs mere
DebatSådan får vi verdens bedste dagtilbud Dagtilbuddene risikerer ikke at leve op til borgernes forventninger. Derfor skal politikerne have fire vigtige ting for øje, når de udformer den kommende børneplan. Læs mere
ArtikelValget af ungdomsuddannelse kræver, at unge får mulighed for at udforske sig selv i relation til job og uddannelse Når unge i 9. klasse skal vælge ungdomsuddannelse eller 10. klasse, har overvejelser om fremtidsmuligheder og identitet stor betydning. Læs mere