Rekruttering af pædagoger i daginstitutionerKommunernes indsatser for at sikre nok pædagoger i vores daginstitutioner2024 Kortlægning af kommunernes indsatser for at styrke rekruttering og fastholdelse Læs mere
FondsprojektRekruttering af pædagoger til daginstitutioner I dag oplever mange af landets daginstitutioner udfordringer med at rekruttere pædagoger. En ny undersøgelse, som EVA har udarbejdet med støtte fra Velfærds- og Forskningsfonden for Pædagoger, viser, hvor problemerne er størst, og hvad professionshøjskoler og kommuner gør for at afhjælpe udfordringen. Læs mere
NyhedVoksne med svage læse-, skrive- og regnefærdigheder er svære at få til at deltage i undervisning Selvom der er mange voksne med svage basale færdigheder, som ville have gavn af undervisning inden for VEU-systemet, vurderer uddannelsesinstitutionerne, at det er en udfordring at få dem til at deltage. Læs mere
InspirationskatalogInspirationskatalog: Virkningsfuld rekruttering af VEU-kursister2024 I dette inspirationskatalog får du indblik i fire lovende indsatser for rekruttering af VEU-kursister. Læs mere
RapportVirkningsfuld rekruttering af VEU-kursister2024 En kortlægning og evaluering af rekrutteringsindsatser til almen og erhvervsrettet VEU. Læs mere
ArtikelNej, betydningen af leg kan ikke overvurderes Ny undersøgelse af børns perspektiver på deltagelsesmuligheder i leg understreger, at leg er krævende, kompleks og meget vigtig for børnene. Undersøgelsen peger også på, at pædagogisk personale kan beskytte leg og være med til at skabe flere deltagelsesmuligheder for børnene. Læs mere
Artikel9 ud af 10 PPR-ledere: Efterspørgslen på individuelle udredninger af børn og unge stiger PPR er under pres og oplever at skulle bruge halvdelen af deres tid på individorienterede og kompenserende opgaver. I stedet ville PPR hellere prioritere mere tid på det fællesskabsorienterede og forebyggende gennem rådgivning af lærere og pædagoger. Læs mere
ProjektKommunernes pædagogisk-psykologiske rådgivning (PPR) Denne undersøgelse sætter fokus på samarbejdet mellem PPR og grundskoleområdet, og vi belyser de udfordringer, som PPR og skolerne oplever. Læs mere
ArtikelStram økonomi og blandet deltagergruppe udfordrer voksenundervisning Der er basis for stærke voksenpædagogiske miljøer på Forberedende Voksenundervisning (FVU), hvor der er dygtige lærere og fleksibel undervisning. Men mange udbydere oplever, at kvaliteten udfordres af stram økonomi og deltagere med store forskelle i deres sproglige og faglige forudsætninger. Læs mere
ProjektVoksenpædagogiske miljøer på FVU Denne evaluering sætter fokus på, hvordan institutioner, der udbyder forberedende voksenundervisning (FVU), arbejder med at udvikle voksenpædagogiske miljøer af høj kvalitet, som tager særligt hensyn til de voksnes forudsætninger, vilkår og muligheder. Læs mere