ArtikelMålrettede sociale indsatser i dagtilbud kan inspirere forældre Dagtilbud har i en række målrettede, sociale indsatser dannet ramme om trygge møder mellem børn, forældre og fagligt personale Læs mere
ProjektMålrettede sociale indsatser i dagtilbud 14 kommuner har udviklet en række målrettede sociale indsatser i deres dagtilbud. Formålet har været forebyggende indsatser, der handler om at være på forkant over for familier og børn, der er i en udsat position eller kan risikere at komme det. Læs mere
ArtikelTidlig opsporing af udfordringer er afgørende for barnets trivsel og udvikling Ny analyse peger på, at pædagogisk personale kan bruge redskaber til systematisk at opspore fx sproglige, fysiske og sociale udfordringer tidligt. Og dermed skabe grobund for den rette indsats for det enkelte barn Læs mere
DebatUdsatte børn får ikke den hjælp, de har brug for Resultater fra EVA-undersøgelse viser, at der er udsatte børn, der ikke får den hjælp, de har brug for. For at løfte opgaven må vi se på, hvordan vi skaffer mere arbejdskraft og styrkede kompetencer til området. Læs mere
Artikel7 skarpe resultater fra ny evaluering af gymnasiereformen Elevtrivslen er steget, og gymnasieeleverne starter hurtigere på en videregående uddannelse, viser en slutevaluering af gymnasiereformen. Men der er samtidig brug for at få kigget på elementer i reformen som grundforløbet og hf-uddannelsen. Læs mere
ArtikelDagtilbudschefer: Udsatte børn får ikke den hjælp de har brug for Dagtilbudschefer landet over fortæller enstemmigt, at der er børn i deres kommunes dagtilbud, der ikke får den hjælp, de har behov for. Det viser en ny national undersøgelse fra Danmarks Evalueringsinstitut. Læs mere
ProjektKommuners arbejde med børn i udsatte positioner Hvilke tilbud og indsatser har kommuner til børn i udsatte positioner? Og hvilke udfordringer og barrierer oplever kommunernes dagtilbudschefer og PPR-chefer i arbejdet med børn i udsatte positioner? Læs mere
ProjektEvaluering af pædagoguddannelsen Uddannelses- og forskningsministeren har i 2021 evalueret pædagoguddannelsen med mål om bl.a. højere kvalitet. her kan du finde EVA's bidrag til evalueringen, som omfatter en ekspertvurdering af det faglige niveau på pædagoguddannelsen samt en række kvalitative analyser af bl.a. praktikken, læringsmiljøet og tilrettelæggelsen af pædagoguddannelsen. Læs mere
ArtikelStatus på gymnasiereformen tre år efter: Her går det fremad, og her er der stilstand Gymnasiereformen fra 2017 havde til formål at styrke elevernes faglighed, trivsel og overgangene til de videregående uddannelser. En ny følgeforskningsrapport, der har set på resultaterne af reformen i 2020, tre år efter reformen blev indført, giver en status på implementeringen af reformen på de Læs mere
ArtikelEksperter vurderer pædagoguddannelsens faglige niveau Som en del af den samlede evaluering af pædagoguddannelsen har EVA bidraget med en ekspertvurdering af det faglige niveau med fokus på kompetencemål, litteraturlister og bachelorprojekter. Læs mere