Rekruttering af pædagoger i daginstitutionerKommunernes indsatser for at sikre nok pædagoger i vores daginstitutioner2024 Kortlægning af kommunernes indsatser for at styrke rekruttering og fastholdelse Læs mere
FondsprojektRekruttering af pædagoger til daginstitutioner I dag oplever mange af landets daginstitutioner udfordringer med at rekruttere pædagoger. En ny undersøgelse, som EVA har udarbejdet med støtte fra Velfærds- og Forskningsfonden for Pædagoger, viser, hvor problemerne er størst, og hvad professionshøjskoler og kommuner gør for at afhjælpe udfordringen. Læs mere
Artikel9 ud af 10 PPR-ledere: Efterspørgslen på individuelle udredninger af børn og unge stiger PPR er under pres og oplever at skulle bruge halvdelen af deres tid på individorienterede og kompenserende opgaver. I stedet ville PPR hellere prioritere mere tid på det fællesskabsorienterede og forebyggende gennem rådgivning af lærere og pædagoger. Læs mere
ProjektKommunernes pædagogisk-psykologiske rådgivning (PPR) Denne undersøgelse sætter fokus på samarbejdet mellem PPR og grundskoleområdet, og vi belyser de udfordringer, som PPR og skolerne oplever. Læs mere
ProjektEvalueringskultur på personalemøder Find vores udgivelser om evalueringskulturen på personalemøder i daginstitutioner, og få inspiration til at se på evalueringskulturen i eget dagtilbud. Læs mere
MinianalyseEvalueringsaktivitet på personalemøder i daginstitutioner2022 Denne minianalyse undersøger, hvordan evalueringskulturen ser ud på personalemøder i dagtilbuddene efter den styrkede pædagogiske læreplan er trådt i kraft. Analysen viser udviklingen i evalueringsaktivitet på personalemøderne og undersøger, hvordan evalueringskultur kommer til udtryk på personalemøder. Læs mere
ArtikelEn god evalueringskultur i dagtilbud skaber kvalitet for både børn og personale En minianalyse fra EVA undersøger, hvordan der arbejdes med evaluering på personalemøder og kan være med til at inspirere til at udvikle egen praksis. Læs mere
ARTIKELKun få motiverede ufaglærte voksne bliver faglærte Kun ganske få voksne ufaglærte er startet på en erhvervsuddannelse siden 2014 – og det er til trods for, at næsten hver femte på daværende tidspunkt var motiveret til at tage en uddannelse. Det viser en ny analyse fra Danmarks Evalueringsinstitut (EVA). Læs mere
NOTATMinianalyse: Fra ufaglært til faglært 2021 Denne minianalyse ser på, hvor mange ufaglærte, der er startet på en erhvervsuddannelse i perioden 2015-2019. Analysen følger op på EVA’s spørgeskemaundersøgelse blandt ufaglærte i 2014. Læs mere
Fra EVA TEMAForskere: Derfor skal fokus være på børnefællesskabet i opstarten Ny undersøgelse fra EVA peger på, at mere faglig opmærksomhed fra ledelsen og en tættere forældredialog kan styrke opstarten for alle børn. Desuden foreslår to forskere mere fokus på relationen mellem det nye barn og børnegruppen. Læs mere