DebatindlægKortere skoledage kan betyde mere SFO. Men hvad med kvaliteten? I regeringens folkeskoleudspil lægges der op til kortere skoledage. Det vil give børn og unge mulighed for mere tid i SFO eller klub. Læs mere
Artikel93 % af landets fritidstilbud vægter fællesskaber højt. Alligevel har de svært ved at få alle med I en ny undersøgelse siger mere end halvdelen af lederne i landets fritids- og klubtilbud, at de oplever børn og unge, der står uden for fællesskaberne. Læs mere
ArtikelUnge vælger 10. klasse for at blive klar til uddannelse De unge betragter 10. klasse som en mulighed for at tænke sig om og forberede sig til en ungdomsuddannelse. De færreste unge, der vil i 10. klasse, ønsker dog at gå videre på en erhvervsuddannelse, viser en undersøgelse, EVA udgav i 2018. Læs mere
ArtikelGuide: Disse tre aktiviteter kan hjælpe eleverne med at vælge ungdomsuddannelse EVA har talt med skoler i fem kommuner, der alle prioriterer arbejdet med vejledningen af de unge i udskolingen højt. De fremhæver tre aktiviteter, der kan støtte eleverne i det svære uddannelsesvalg. Læs mere
Nyhed7 ud af 10 KUI-ledere vil samarbejde tættere med skoler om vejledning Selv i kommuner, der prioriterer unges overgang til ungdomsuddannelse højt, oplever lærere at mangle tid og kompetencer til at bidrage til vejledningsopgaven. Det til trods for, at netop samarbejdet mellem lærere og vejledere opleves at understøtte unges udbytte af vejledning i udskolingen. Læs mere
DebatVi bør ikke stirre os blinde på årets søgetal til ungdomsuddannelserne Vi har svært ved at nå det politiske mål for, hvor mange unge, der skal søge en erhvervsuddannelse efter grundskolen. Måske er det på tide, at vi flytter fokus til de andre målgrupper for erhvervsuddannelserne, skriver Anne Sophie Madsen. Læs mere
DebatindlægVi skal styrke motivationen i folkeskolen og støtte i overgangen til ungdomsuddannelse Varieret undervisning, hvor eleverne er aktive, betyder meget for deres motivation og lyst til at lære. Det kan også betyde noget for deres muligheder og lyst til at fortsætte videre i uddannelsessystemet, skriver Christina Barfoed-Høj. Læs mere
ARTIKELKun få motiverede ufaglærte voksne bliver faglærte Kun ganske få voksne ufaglærte er startet på en erhvervsuddannelse siden 2014 – og det er til trods for, at næsten hver femte på daværende tidspunkt var motiveret til at tage en uddannelse. Det viser en ny analyse fra Danmarks Evalueringsinstitut (EVA). Læs mere
AnalyseVi skal ikke tale obligatorisk erhvervspraktik til alle. Vi skal tale meningsfuld erhvervspraktik til alle Erhvervspraktikken er på dagsordenen – og med god grund. Hvis vi vil have flere unge i gang med en erhvervsuddannelse, er en udbredelse af erhvervspraktikken i folkeskolen et rigtigt godt sted at starte. Læs mere
TemaSamspil med børn Samspil og relationer er en bærende del af det pædagogiske læringsmiljø. Få inspiration til at arbejde fokuseret med samspil mellem børn og pædagogisk personale og børnene imellem. Læs mere