ARTIKELLæsekurser rammer skævt og bruges for lidt Læsekurserne til de svage læsere i Danmark bliver brugt alt for lidt og af de ’forkerte’, viser EVA’s undersøgelse af forberedende voksenundervisning. Læs mere
ArtikelIngen positiv effekt af 10. klasse på folkeskoler Det kommunale 10. klassetilbud placeret i tilknytning til en folkeskole øger ikke sandsynligheden for, at eleverne senere gennemfører en ungdomsuddannelse. Læs mere
DEBATEt godt match mellem lærling og virksomhed er alfa og omega i jagten på praktikpladser Lærlinge og virksomheder skal matches bedre, hvis det skal lykkes at skabe flere praktikpladser. En undersøgelse fra EVA peger på, at erhvervsskolernes praktikcentre kan spille en central rolle for at flere virksomheder tager lærlinge ind. Læs mere
DEBATBrug for at reformere AMU Der er behov for at reformere AMU-systemet. En reform bør særligt have fokus på tre elementer: Fleksibilitet, overskuelighed og styrket kontakt mellem AMU-udbydere og virksomheder. Læs mere
ARTIKELStyrk sammenhængen mellem skole og praktik Sammenhæng mellem skole og praktik er en vigtig faktor for elevernes læring. Skolerne kan styrke sammenhængen ved at lade eleverne arbejde med opgaver, der går på tværs af skole- og praktikperioder. Læs mere
ArtikelTosprogede kursister får ikke optimalt udbytte af AMU-kurser Langt størstedelen af tosprogede AMU-kursister går på ordinære AMU-kurser, som ikke er indrettet til en tosproget målgruppe, og mange af dem får derfor ikke et optimalt udbytte af AMU-kurserne. Det viser undersøgelsen ’AMU for tosprogede’, som Danmarks Evalueringsinstitut offentliggør 18. juni 2014. Læs mere