EVA undersøgerAlmene studiekompetencer Her finder du EVA's rapporter, artikler og undersøgelser om unge studerendes almene studiekompetencer på de videregående uddannelser. Læs mere
ArtikelDer vil altid være et mærkbart skift mellem gymnasiet og en videregående uddannelse Selvom det er gymnasiernes opgave at klæde deres elever på til videre uddannelse, bekymrer det ikke formanden for Danske Gymnasier, at de nye studerende synes, det er svært at håndtere den nye hverdag på de videregående uddannelser. Læs mere
ArtikelSådan rustes KU-studerende til at komme igennem pensum Nogle studerende drukner i de svære tekster, andre giver op på forhånd, når de ikke har teknikkerne til at studere. Derfor er Københavns Universitet i gang med at integrere arbejdet med studieteknikker i den almindelige undervisning – ikke kun i studiestarten, men hele vejen igennem bacheloruddannelserne. Læs mere
PressemeddelelseNye studerende er gode til samarbejde, men slås med at planlægge deres tid Studieteknik, selvstudie og studieplanlægning er blandt de kompetencer, de nye studerende selv vurderer, at de er dårligst til. Det viser en ny undersøgelse fra Danmarks Evalueringsinstitut. Ansvaret ligger både hos gymnasierne og på de videregående uddannelser. Læs mere
RapportAlmene studiekompetencer 2018 Gode almene studiekompetencer er - sammen med gode faglige studiekompetencer - en forudsætning for at kunne gennemføre en videregående uddannelse Læs mere
ProjektErhvervsuddannelse for voksne Se udgivelser og status over voksensporet på erhvervsuddannelserne efter reformen fra 2015. Få inspiration til, hvordan du som vejleder, lærer eller leder på en erhvervsskole kan lave et effektivt eftersyn af realkompetencevurderinger af jeres ansøgere til voksenuddannelse. Læs mere
RAPPORTDen Grundlæggende Lederuddannelse - evaluering2016 Hvilket udbytte har ledere fået af den grundlæggende lederuddannelse i AMU i forhold til deres jobsammenhæng og fortsat efter- og videreuddannelse? Læs mere
DEBATBrug for at reformere AMU Der er behov for at reformere AMU-systemet. En reform bør særligt have fokus på tre elementer: Fleksibilitet, overskuelighed og styrket kontakt mellem AMU-udbydere og virksomheder. Læs mere