DEBAT Uddan de unge digitalt Ikke alene kræver fremtidens arbejdsmarked flere faglærte. Det kræver i høj grad også faglærte, der er uddannet til at begå sig på et stadig mere digitaliseret arbejdsmarked og samfund. Læs mere
DEBATTre ting kan få de unge til at vælge en erhvervsuddannelse Det er hverken dårligt ry eller manglende praktikpladser, der får unge til at fravælge erhvervsuddannelse. Når elever i 9. og 10. klasse ikke engang overvejer muligheden, skyldes det helt andre faktorer. Læs mere
PLAKAT3 elementer der påvirker voksnes vedholdenhed2016 Holdning, mestringsforventninger og forståelse af læringsresultater. Forskning viser, at disse 3 elementer påvirker om voksne med svage basale færdigheder, er vedholdende i målet om at blive bedre til fx at læse, regne el. skrive. Læs mere
ARTIKEL3 elementer i vedholdenhed hos voksne Underviser du voksne, der skal tilegne sig nye færdigheder? Få indblik i forskningen om, hvad der påvirker, om man kan være vedholdende, og hvad du kan gøre for at styrke vedholdenhed. Læs mere
PRESSEMEDDELELSEKun hver 5. virksomhed kender ny erhvervsuddannelse for voksne Et år efter erhvervsuddannelsesreformen er det kun 19 % af virksomhederne, der kender til den nye erhvervsuddannelse for voksne (euv). Læs mere
PRESSEMEDDELELSEEfter EUD-reform: 20 % færre voksne starter på en erhvervsuddannelse Der er optaget 20% færre elever på 25 år og derover på en erhvervsuddannelse for voksne (EUV) i EUD-reformens første leveår. Det viser en ny kortlægning, som EVA har foretaget. Alarmerende resultat, og stik mod reformens politiske intention, lyder det fra en ekspert. Læs mere
PRESSEMEDDELELSEErhvervsuddannelser kan styrkes, hvis undervisere samarbejder mere om undervisningen Der ligger stadig et stort uudnyttet potentiale i, at underviserne på erhvervsskoler samarbejder om at gennemføre undervisning i fællesskab og om at evaluere undervisningen – og dermed bliver bedre undervisere. Læs mere
EVA undersøgerFølgeevaluering af erhvervsuddannelsernes voksenspor Find vores udgivelser om implementeringen af erhvervsuddannelse for voksne (euv) – også kaldet erhvervsuddannelsernes voksenspor, som vi følger i 2015-17. Læs mere
RAPPORTKompetencebehov i folkeskolen i målgruppen for AMU2016 Hvor mange personer varetager pædagogiske opgaver i folkeskolen uden at have en uddannelse? Hvilke opgaver varetager de? Og hvilke behov for kompetenceudvikling har de? Læs mere
TilsynsrapportPædagogisk tilsyn på Slagelse Sprogcenter2016 Slagelse Sprogcenter har bedt Danmarks Evalueringsinstitut om at udføre et tilsynsbesøget og udarbejde en kortfattet tilsynsrapport på baggrund af det pædagogiske tilsyn. Denne rapport sammenfatter indtryk fra selvevaluering, tilsynsbesøg og vurdering af praksis. Læs mere