DebatSådan får vi verdens bedste dagtilbud Dagtilbuddene risikerer ikke at leve op til borgernes forventninger. Derfor skal politikerne have fire vigtige ting for øje, når de udformer den kommende børneplan. Læs mere
pressemeddelelseIngen grund til karakterpanik - flere kommer ind på en videregående uddannelse Selvom et karaktersnit på over 10, 11 eller 12 kan virke skræmmende højt for mange, så viser årets optagelsestal, at der er mange, der får deres uddannelsesønsker opfyldt, også uden de tårnhøje gennemsnit, fortæller Camilla Thorgaard fra Dan-marks Evalueringsinstitut. Læs mere
PressemeddelelsePædagoguddannelsen har tomme pladser mange steder i landet Samfundet får brug for flere pædagoger de kommende år, i takt med at børnetallet stiger. Men flere steder i landet er der ledige uddannelsespladser på pædagoguddannelsen. Læs mere
ArtikelFlere børn, men færre nye pædagoger Der kommer flere børn i fremtiden, men færre nye pædagoger til at passe dem. For femte år i træk har færre unge søgt om optagelse på pædagoguddannelsen. Læs mere
ArtikelHver fjerde studerende optages via kvote 2 24 procent af studerende på de videregående uddannelser er optaget på andre kriterier end blot deres karaktergennemsnit. Tallet dækker dog over store forskelle mellem sektorerne. Læs mere
PRESSEMEDDELELSEKaraktergennemsnit trumfer karakterer i specifikke fag Karaktergennemsnittet fra gymnasiet afspejler unges generelle studiekompetence og er bedre end karakterer i specifikke fag til at forudsige frafald på studiet. Karakterer i naturvidenskabelige højniveaufag kan dog være et godt supplement til karaktergennemsnittet. Læs mere
ArtikelNår barnet bliver gjort til studieobjekt Der er en risiko for, at børn bliver mere til studieobjekter end til subjekter, når det pædagogiske arbejde dokumenteres. Som pædagog skal du også rette blikket mod dig selv, ikke kun mod barnet, mener forsker Anette Emilson. Læs mere
ArtikelFå styr på dokumentationen Dokumentation af det pædagogiske arbejde foregår som en naturlig del af hverdagen i de fleste dagtilbud. Svensk forskning viser imidlertid, at dokumentationen kun i ringe grad har fokus på børns læreprocesser. Læs mere
ArtikelPædagoger bruger fortællinger til at evaluere om børn lærer noget Læringshistorier er en metode til at evaluere børns læring og udvikling som mange dagtilbud lader sig inspirere af. Læs mere
ArtikelGå en omvej, og kom godt i mål Fører skovture til, at børnene får større viden om naturen? Eller skal vi hellere tage på biblioteket? Det kan være en stor udfordring for daginstitutionerne at afgøre, hvordan de skal arbejde med de pædagogiske læreplanstemaer for at give børnene det ønskede udbytte. En løsning kan være at arbejde med indsatsteorier. Læs mere