PROJEKTVeje til uddannelseskvalitet Dette projekt undersøger, hvordan man ude på de videregående uddannelser kan arbejde med de seks indikatorer for et godt læringsmiljø, som er repræsenteret i Læringsbarometer. Læs mere
Fra EVA TEMAForskere: Derfor skal fokus være på børnefællesskabet i opstarten Ny undersøgelse fra EVA peger på, at mere faglig opmærksomhed fra ledelsen og en tættere forældredialog kan styrke opstarten for alle børn. Desuden foreslår to forskere mere fokus på relationen mellem det nye barn og børnegruppen. Læs mere
PROJEKTPeerfeedback på videregående uddannelser Peerfeedback, hvor studerende giver feedback til hinanden, er en effektiv metode til at styrke de studerendes læringsudbytte og samtidig få mere feedback ind i undervisningen på. Læs mere
UndervisningskvalitetValideret måling af undervisningskvalitet på de videregående uddannelser Vil I have overblik over kvaliteten af undervisningen på hele jeres uddannelse? EVA har udviklet et valideret spørgeskema på baggrund af en undersøgelse af undervisningskvalitet på de videregående uddannelser. Læs mere
EvalueringskulturEvaluering af arbejdet med læreplanen Skabelon til skriftlig evaluering og visuel oversigt til at understøtte dagtilbuds arbejde med den styrkede pædagogiske læreplan Læs mere
ArtikelNyt spørgeskema gør jer klogere på kvaliteten af jeres undervisning Vil I have overblik over kvaliteten af undervisningen på hele jeres uddannelse? EVA har udviklet et valideret spørgeskema, I kan bruge til at måle de studerendes oplevelse af undervisningen. Læs mere
ArtikelNår barnet bliver gjort til studieobjekt Der er en risiko for, at børn bliver mere til studieobjekter end til subjekter, når det pædagogiske arbejde dokumenteres. Som pædagog skal du også rette blikket mod dig selv, ikke kun mod barnet, mener forsker Anette Emilson. Læs mere
ArtikelFå styr på dokumentationen Dokumentation af det pædagogiske arbejde foregår som en naturlig del af hverdagen i de fleste dagtilbud. Svensk forskning viser imidlertid, at dokumentationen kun i ringe grad har fokus på børns læreprocesser. Læs mere
ArtikelGå en omvej, og kom godt i mål Fører skovture til, at børnene får større viden om naturen? Eller skal vi hellere tage på biblioteket? Det kan være en stor udfordring for daginstitutionerne at afgøre, hvordan de skal arbejde med de pædagogiske læreplanstemaer for at give børnene det ønskede udbytte. En løsning kan være at arbejde med indsatsteorier. Læs mere