PRESSEMEDDELELSEKun hver 5. virksomhed kender ny erhvervsuddannelse for voksne Et år efter erhvervsuddannelsesreformen er det kun 19 % af virksomhederne, der kender til den nye erhvervsuddannelse for voksne (euv). Læs mere
PRESSEMEDDELELSEEfter EUD-reform: 20 % færre voksne starter på en erhvervsuddannelse Der er optaget 20% færre elever på 25 år og derover på en erhvervsuddannelse for voksne (EUV) i EUD-reformens første leveår. Det viser en ny kortlægning, som EVA har foretaget. Alarmerende resultat, og stik mod reformens politiske intention, lyder det fra en ekspert. Læs mere
ProjektErhvervsuddannelse for voksne Se udgivelser og status over voksensporet på erhvervsuddannelserne efter reformen fra 2015. Få inspiration til, hvordan du som vejleder, lærer eller leder på en erhvervsskole kan lave et effektivt eftersyn af realkompetencevurderinger af jeres ansøgere til voksenuddannelse. Læs mere
PRESSEMEDDELELSEFærre voksne starter på en erhvervsuddannelse Skærpede indholdskrav på erhvervsuddannelserne og markant afkortning af de voksnes uddannelsestid ser ud til at have påvirket optagetallet på erhvervsuddannelsen for voksne i negativ retning efter erhvervsuddannelsesreformen. Læs mere
ArtikelNår barnet bliver gjort til studieobjekt Der er en risiko for, at børn bliver mere til studieobjekter end til subjekter, når det pædagogiske arbejde dokumenteres. Som pædagog skal du også rette blikket mod dig selv, ikke kun mod barnet, mener forsker Anette Emilson. Læs mere
ArtikelFå styr på dokumentationen Dokumentation af det pædagogiske arbejde foregår som en naturlig del af hverdagen i de fleste dagtilbud. Svensk forskning viser imidlertid, at dokumentationen kun i ringe grad har fokus på børns læreprocesser. Læs mere
ARTIKEL FRA BAKSPEJLETFortæl en historie2013 Læringshistorie, praksisfortælling, metafortælling – der er forskellige måder at arbejde med at få hverdagens situationer frem i lyset på. Bakspejlet har samlet et udpluk af erfaringer med at arbejde med fortællinger. Læs mere
ArtikelSådan ser du demokratiet i et måltid mad Når børn spiser sammen, er der mere på spil end bare at få stillet sulten. Måltidet er også et sted, hvor børn kan øve sig i demokratiske processer. Læs mere
ArtikelLedelse er da noget, man taler om Når områdeledelse bliver indført, er det vigtigt, at ledere og pædagoger taler sammen om ledelsesopgaven for at skabe et fælles billede af områdeledelsens betydning for det pædagogiske arbejde. Det viser en ny evaluering fra EVA. Læs mere
ArtikelFortæl en historie Læringshistorie, praksisfortælling, metafortælling – der er forskellige måder at arbejde med at få hverdagens situationer frem i lyset på. Men uanset tilgangen handler det grundlæggende om, at man bruger fortællinger til at blive klogere på børns læring og læringsmiljøet. Læs mere