ARTIKELFem bud fra forskningen: God og motiverende undervisning i skolen Fem elementer går igen i god og motiverende undervisning, viser en gennemgang af dansk og international forskning, EVA står bag. Læs mere
ARTIKELHvad skoleledere bør vide om læsning på mellemtrinnet En skoleleder bør holde sig flere forhold for øje for at sikre, at læseundervisning i dansk på mellemtrinnet bliver så god som mulig. En ny undersøgelse fra EVA viser, hvilke af over 50 forskellige faktorer der har betydning for, om eleverne bliver gode læsere. Læs mere
ARTIKEL3 typer ledere – hvem er du? EVA har netop offentliggjort en undersøgelse af lærere og pædagogers kompetenceudvikling. Undersøgelsen tegner bl.a. et billede af tre ledertyper, hvoraf ’Den strategiske leder’ er hende, der får mest ud af sine medarbejderes kompetenceudvikling. Er det dig? Læs mere
ARTIKELFire veje mod mere inkluderende læringsmiljøer Fire faktorer har afgørende betydning for, hvor godt skoler lykkes med at få specialklasser til at fungere i et samspil med skolens øvrige arbejde med inklusion, viser ny EVA-undersøgelse. Læs mere
ARTIKEL5 skridt til mere bevidst arbejde med høje forventninger til alle elever EVA har i undersøgelsen ”Høje forventninger til alle elever” identificeret en række fokuspunkter, man kan styre efter, når man arbejder med forventninger til eleverne. Her er fem af punkterne, så I som lærere eller skoleledere kan gøre det endnu bedre. Læs mere
ARTIKELDet er ikke tilfældigt, hvem der går i skolepraktik Danske mænd, hvis forældre selv har taget en erhvervsuddannelse, og som har gode karakterer med sig fra tidligere uddannelser, har en større sandsynlighed for at kunne finde en praktikplads i en virksomhed end andre elever på erhvervsuddannelserne, viser en ny undersøgelse fra EVA. Læs mere
ARTIKEL8 anerkendende greb til skole-hjem-samarbejdet med udsatte forældre Hvordan sikrer man samarbejdet med forældre, som på grund af manglende socialt overskud, sprogvanskeligheder, misbrug eller andre årsager ikke tager aktivt del i skolelivet? I en ny undersøgelse går EVA tæt på seks skoler, der alle har succes med at skabe en god relation til udsatte forældre. EVAluering zoomer ind på deres 8 vigtigste greb. Læs mere
ARTIKELBlik for alle børn giver glade børn Et blik for alle børn har i tre Ishøj-institutioner givet gladere, mere engagerede børn og bedre relationer børn og voksne imellem. Sådan lyder vurderingen af en række konkrete indsatser, hvor pædagoger og børnehaveklasseledere i tre institutioner har arbejdet med at inkludere alle børn i fællesskaber: Medarbejdere har været systematiske med at sikre, at alle børn bliver set og hørt i hverdagen. Læs mere