DEBATHvem skal have ansvar for elevfordeling? Elevfordelingen på de gymnasiale uddannelser er pilskæv. Det store spørgsmål er, hvordan vi skal rette op på den. Læs mere
ArtikelGymnasier skal sikre elevernes trivsel Mange elever oplever svære perioder i gymnasiet, og elever, der ikke trives, har svært ved at rykke sig fagligt. Det er en helt central opgave for gymnasierne at skabe læringsmiljøer og lærer-elevrelationer, der fremmer elevernes faglige og sociale trivsel. Læs mere
ARTIKEL3 pointer om faglighed i gymnasiet Der er megen debat om, hvordan det står til med fagligheden i gymnasiet i dag - særligt med udsigten til en ny gymnasiereform i 2016. Få her 3 pointer om faglighed i gymnasiet. Læs mere
PRESSEMEDDELELSEIt bruges til at variere den traditionelle klasseundervisning Underviserne på ungdomsuddannelserne bruger primært it til at producere og holde oplæg, og de er glade for at bruge it i deres undervisning. Men brugen af it som pædagogisk redskab kan med fordel styrkes, især i forhold til undervisningsdifferentiering. Læs mere
ARTIKEL3 ting skolen kan gøre for at eleverne får øjnene op for erhvervsuddannelserne Folkeskolen og især undervisningen i udskolingsklasserne har stor betydning for unges valg af uddannelse, og en EVA-undersøgelse viste for nylig, at skolerne overser erhvervsuddannelserne, når de forbereder eleverne til ungdomsuddannelse. Læs mere
ARTIKELForskelle i elevdeltagelse er gymnasielærernes store udfordring Gymnasielærerne oplever et stort spænd i elevernes deltagelse, og særligt 3 elevtyper udfordrer lærerne. Faktisk er forskellen i elevdeltagelse en større udfordring end elevernes forskellige faglige forudsætninger, viser ny undersøgelse fra EVA. Læs mere
PRESSEMEDDELELSEAndelen af gymnasieelever fra uddannelsesfremmede hjem er faldet Flere og flere unge vælger gymnasiet, når de skal i gang med en ungdomsuddannelse, men andelen af gymnasieelever, hvis forældre ikke har en uddannelse, er faldet. Læs mere
PRESSEMEDDELELSEHf udfylder en vigtig funktion i uddannelsessystemet, selvom mange ikke bruger den efter hensigten Hf spiller en vigtig rolle for en stor gruppe unge, der ikke følger den gymnasiale hovedvej. Men hf opsamler også en gruppe unge, der mangler motivation og som oftere falder fra eller ikke fortsætter med en videre uddannelse. Læs mere