ArtikelForskere: Sådan får I trygge børn Pædagogisk personale er afgørende for børns tilknytningsmønstre. For børn sætter ikke deres tilknytning på pause, når de er i dagtilbud. Læs mere
ArtikelGode råd til at styrke faglig synergi på eux Arbejdet med faglig synergi i eux-forløb handler i bund og grund om at få skabt sammenhængende uddannelsesforløb for eleverne. Her får du EVA’s bedste råd til at styrke den faglige synergi på eux-forløb til glæde for både elever og undervisere. Læs mere
ProjektFaglig synergi i eux-forløb Her kan du få inspiration til, hvordan I som skole med eux-forløb kan forbedre rammerne for arbejdet med at styrke den faglige synergi på tværs af fagene i eux-forløb. Læs mere
Artikel3 forskere: Brug legepladsen til nærvær og samspil Brug legepladsen til at styrke samspil og fordybelse - og vær nærværende i børnenes leg Læs mere
InspirationskatalogRammer for at styrke faglig synergi i eux-forløb2020 Dette katalog præsenterer inspiration til, hvordan skoler med eux-forløb kan forbedre rammerne for arbejdet med at styrke den faglige synergi på tværs af fag i eux-forløb. Kataloget giver inspiration til at organisere, tilrettelægge og gennemføre eux-forløb. Læs mere
Artikel5 gode råd om fysisk aktivitet Hvad skal der til, for at børn bevæger sig mere og med større glæde? Hanne Værum Sørensen har undersøgt børns fysiske aktivitet i børnehaven og giver her fem gode råd. Læs mere
ARTIKEL FRA BAKSPEJLETHvor meget udvikling er der lige i altid at være hund? 2013 Børn udvikler sociale og sproglige kompetencer, når de leger. Men ikke altid og ikke lige meget. Pædagoger kan styrke børns udvikling ved at hjælpe legen på vej. Læs mere
ARTIKEL FRA BAKSPEJLETFortæl en historie2013 Læringshistorie, praksisfortælling, metafortælling – der er forskellige måder at arbejde med at få hverdagens situationer frem i lyset på. Bakspejlet har samlet et udpluk af erfaringer med at arbejde med fortællinger. Læs mere
ArtikelLedelse er da noget, man taler om Når områdeledelse bliver indført, er det vigtigt, at ledere og pædagoger taler sammen om ledelsesopgaven for at skabe et fælles billede af områdeledelsens betydning for det pædagogiske arbejde. Det viser en ny evaluering fra EVA. Læs mere
ArtikelFortæl en historie Læringshistorie, praksisfortælling, metafortælling – der er forskellige måder at arbejde med at få hverdagens situationer frem i lyset på. Men uanset tilgangen handler det grundlæggende om, at man bruger fortællinger til at blive klogere på børns læring og læringsmiljøet. Læs mere