Artikel3 forskere: Brug legepladsen til nærvær og samspil Brug legepladsen til at styrke samspil og fordybelse - og vær nærværende i børnenes leg Læs mere
INSPIRATIONForældresamarbejde om børneperspektiver i læringsmiljøet2017 Få inspiration til forældresamarbejdet om børneperspektiver i læringsmiljøet - for ledere og medarbejdere i dagtilbud. Læs mere
ArtikelSådan kan I samarbejde med forældre om børneperspektiver Det er svært at forestille sig et dagtilbud, hvor forældre og pædagoger ikke er optagede af, hvad børnene oplever i deres hverdag. Med dette redskab kan dagtilbud få inspiration til at sætte spot på forældresamarbejdet om børneperspektiver. Læs mere
TemaFGU Uuddannede unge har behov for en mere sammenhængende indsats for at komme i uddannelse. Vi har her samlet viden om forberedende tilbud og peger på, hvad bedre veje for de unge skal rumme. Læs mere
ArtikelMå Karl Emil rejse sig fra frokost før alle andre? Der er kortere mellem, hvordan pædagoger og forældre mener, hverdagens dilemmaer og konflikter skal løses, end mange tror, viser en undersøgelse af forældres og pædagogers holdninger til pædagogiske spørgsmål. Læs mere
ArtikelForældre: Ja tak til mere inspiration og vejledning fra pædagoger Forældre ønsker mere dialog og vejledning i, hvordan de får deres børn til at lære, udvikle sig og trives, viser ny undersøgelse fra EVA. Vejledningen skal have form af inspiration og tage udgangspunkt i både forældrenes og pædagogernes viden om barnet. Læs mere
ArtikelForældre ønsker direkte snak og digital kommunikation Digital kommunikation vinder frem i dagtilbud. Ny undersøgelse fra EVA viser, at den digitale kommunikation kan gavne forældresamarbejdet, hvis den ikke erstatter den daglige snak ansigt til ansigt. Flere ledere udtrykker bekymring for, at digitalisering hægter nogle forældre af – og dermed også nogle børn. Læs mere
ARTIKEL FRA BAKSPEJLETHvor meget udvikling er der lige i altid at være hund? 2013 Børn udvikler sociale og sproglige kompetencer, når de leger. Men ikke altid og ikke lige meget. Pædagoger kan styrke børns udvikling ved at hjælpe legen på vej. Læs mere
ArtikelHvor meget udvikling er der lige i altid at være hund? Børn udvikler både sociale og sproglige kompetencer, når de leger. Men ikke altid og ikke lige meget. For leg involverer typisk, at nogle er højere i hierarkiet end andre. Og hvor meget alsidig udvikling er der lige i altid at være lygtepæl eller hund? Læs mere
ARTIKEL FRA BAKSPEJLETIkke alle elefanter bydes op2009 Sociale børnelege som ”En elefant kom marcherende..” kan bekræfte den sociale orden i en børnegruppe og dermed virke stik imod hensigten om, at legen skal være inkluderende og skabe fællesskab. For nogle børn vælges aldrig, og dermed kan legene være med til cementere den sociale orden. Læs mere