DEBATDet er en stor fejl, når voksne tror, at de skal styre børns leg Voksne kan understøtte børns leg ved at anerkende og hjælpe den på vej – og passe på, at vi ikke ødelægger den. Læs mere
DebatSådan får vi verdens bedste dagtilbud Dagtilbuddene risikerer ikke at leve op til borgernes forventninger. Derfor skal politikerne have fire vigtige ting for øje, når de udformer den kommende børneplan. Læs mere
DialogkortLedelse af den styrkede pædagogiske læreplan Hvordan kan du som leder facilitere arbejdet med den styrkede pædagogiske læreplan? Bliv klogere her Læs mere
DEBATDer er brug for et tættere samarbejde mellem børnehave, SFO og skole Dagtilbud, SFO og skole skal skabe en fælles pædagogisk forståelse af, hvad det vil sige at være parat til overgangen fra dagtilbud. Læs mere
DialogkortDialogkort til hjernen og kroppen Få inspiration til, hvordan I som pædagogisk personale kan bruge dialogkort til at arbejde med hjernen og kroppen indenfor dagtilbudsområdet. Læs mere
ARTIKEL6 veje til at bruge hjerneforskningen pædagogisk Her kan du finde inspiration til, hvad du konkret kan arbejde med, for at styrke barnets udvikling med afsæt i den nyeste hjerneforskning. Læs mere
ARTIKELBørn udvikler sig med kroppen forrest Som pædagogisk personale er det vigtigt at bruge egen krop i det pædagogiske arbejde. Her kan du læse om den nyeste hjerneforskning, der viser, at krop, sanser og bevægelse spiller en helt central rolle i børns udvikling. Læs mere
ProjektRelationer og venskaber Relationer og venskaber er en vigtig del af børns sociale udvikling og et område, der skal understøttes gennem pædagogiske aktiviteter. Til tider er alle børn dog ikke en del af legen, og her er det vigtigt at skabe sociale strukturer, så alle børn tager del i fællesskabet. Her kan du finde artikler om venskaber og relationer samt pædagogens rolle i at understøtte børns sociale trivsel. Læs mere
HæfteAnvendelsesorienteret undervisning2019 Med dette hæfte ønsker Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) at understøtte og inspirere arbejdet med anvendelsesorienteret undervisning i almene voksen- og efteruddannelsestilbud. Det gør vi ved hjælp af en afklaring af begrebet anvendelsesorienteret undervisning. Læs mere
ArtikelTre spørgsmål der hjælper dig med at koble fag og anvendelseskontekster Som underviser på en voksen- og efteruddannelse kan du med fordel stille dig selv tre spørgsmål, når du vil skabe kobling mellem faget og relevante anvendelseskontekster. Det skal skabe grundlag for, at kursisterne oplever, at det, de skal lære, er anvendeligt og meningsfuldt. Læs mere