InspirationsmaterialeHvordan får vi flere pædagoger til vores daginstitutioner? Inspiration til kommunerne2024 Inspiration til kommunernes indsatser for at tiltrække og engagere pædagoger i daginstitutioner. Læs mere
Rekruttering af pædagoger i daginstitutionerKommunernes indsatser for at sikre nok pædagoger i vores daginstitutioner2024 Kortlægning af kommunernes indsatser for at styrke rekruttering og fastholdelse Læs mere
InspirationsmaterialeSprogvurdering og sprogstimulering i dagtilbud2023 Dette materiale inspirerer til forskellige former for systematisk samarbejde, der bedst muligt understøtter børnenes sproglige udvikling. Læs mere
MAGASINKøn og deltagelsesmuligheder2024 Magasinet bringer nyt fra forskning om betydningen af køn i dagtilbud og giver bud på, hvordan pædagogisk personale kan arbejde for, at alle børn tilbydes lige deltagelsesmuligheder – uafhængigt af deres køn. Læs mere
ARTIKEL FRA BAKSPEJLETBørn lærer af hinanden 2014 Børn udvikler sig socialt, emotionelt og kognitivt, når de samarbejder. Men vi er ikke altid gode nok til at understøtte børnenes samarbejde i de pædagogiske aktiviteter. Det betyder, at både børn og voksne går glip af vigtige erfaringer, lyder det fra forsker Lone Svinth. Læs mere
MAGASINBakspejlet 20142014 Få viden fra forskningen fra 2014 om samling, den inspirerende indretning af institutionen, samarbejdet mellem børnene, matematik og musik og sprog. Læs mere
PJECEInkluderende fællesskaber i dagtilbud 2014 Hvad kan dagtilbuddene gøre for, at alle børn trives, udvikler sig og lærer mest muligt? Læs mere
FORSKNINGSKORTLÆGNINGForskningskortlægning af dagtilbudsforskning i 2012 2014 EVA har foretaget en kortlægning af forskning og en forskervurdering af skandinavisk forskning i året 2012 i institutioner for de 0-6-årige. Læs mere
RAPPORTVeje til udvikling af praksis2014 EVA har undersøgt, hvordan dagtilbud og skoler kan arbejde systematisk med at udvikle praksis ved at anvende viden – primært fra læreres og pædagogers erfaringer i hverdagen, men også fra forskning, undersøgelser og faglitteratur. Læs mere
RAPPORTInklusion i dagtilbud2014 Hvordan og i hvilket omfang arbejder kommuner og dagtilbud for børn med inklusion, så alle børn får mulighed for at deltage i fællesskaber i dagpleje og daginstitutioner? Læs mere