RapportFeedback på erhvervsuddannelserne 2019 I denne rapport præsenterer Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) resultaterne af en undersøgelse af, hvordan der arbejdes med feedback i praksis på erhvervsuddannelser. Læs mere
ArtikelHvis eleverne skal have bedre feedback, har lærerne brug for kollegial sparring Lærerne på erhvervsuddannelserne vil gerne være bedre til at give eleverne feedback. De efterspørger en mere nærværende ledelse og mere kollegial sparring. Læs mere
Guide4 veje til bedre eksamensoplevelser Halvdelen af de studerende ser positivt på eksamen. Særligt fire forhold ser ud til at hænge sammen med den gode eksamensoplevelse. Læs mere
PRESSEMEDDELELSEDanske studerende opnår brede arbejdsmarkedskompetencer De fleste studerende vurderer, at de ikke kun opnår faglige kompetencer, men også mere generelle arbejdsmarkedskompetencer, som er nyttige ift. at kunne varetage forskellige typer jobs efter endt uddannelse. Læs mere
DEBATINDLÆGUddannelseskvalitet: Kunsten at vælge lineal Uddannelseskvalitet er lige så vigtig som relevans, men hvordan måles det? EVA's chef for videregående uddannelser Jakob Rathlev vover 5 kriterier og et bud. Læs mere
EVA undersøgerSammenhæng mellem videregående uddannelse og arbejdsmarkedet Find vores udgivelser om, hvordan I på videregående uddannelser kan styrke arbejdsmarkedsrelevansen, og få inspiration til, hvordan I kan styrke de studerendes arbejdsmarkedsparathed. Læs mere
RAPPORTEffekter af studiejob, udveksling og projektorienterede forløb2016 Hvilken betydning har de studerendes egne tilvalg i form af studiejob, frivillig praktik og udlandsophold for deres overgang til arbejdsmarkedet? Læs mere
PRESSEMEDDELELSEDrop udveksling og find et relevant studiejob eller praktikforløb, hvis du vil hurtigt i job Et studierelevant job øger kandidatstuderendes sandsynlighed for at komme i job og få en højere løn. Praktikforløb giver tilsvarende fordel for samfundsvidenskabelige studerende og til dels for humanistiske studerende. Til gengæld opnår studerende generelt ikke en effekt af at tage på udveksling. Læs mere
ARTIKELGode studievaner anlægges tidligt Overgangen fra elev til studerende kan være udfordrende, især hvis der er uklarhed om studiets forventninger til den studerendes indsats. Det kan føre til manglende motivation, utilfredshed med studiet og i sidste ende frafald. Læs mere