ProjektEvalueringskultur på personalemøder Find vores udgivelser om evalueringskulturen på personalemøder i daginstitutioner, og få inspiration til at se på evalueringskulturen i eget dagtilbud. Læs mere
ArtikelEn god evalueringskultur i dagtilbud skaber kvalitet for både børn og personale En minianalyse fra EVA undersøger, hvordan der arbejdes med evaluering på personalemøder og kan være med til at inspirere til at udvikle egen praksis. Læs mere
ProjektEvaluering af pædagoguddannelsen Uddannelses- og forskningsministeren har i 2021 evalueret pædagoguddannelsen med mål om bl.a. højere kvalitet. her kan du finde EVA's bidrag til evalueringen, som omfatter en ekspertvurdering af det faglige niveau på pædagoguddannelsen samt en række kvalitative analyser af bl.a. praktikken, læringsmiljøet og tilrettelæggelsen af pædagoguddannelsen. Læs mere
Fra EVA TEMAForskere: Derfor skal fokus være på børnefællesskabet i opstarten Ny undersøgelse fra EVA peger på, at mere faglig opmærksomhed fra ledelsen og en tættere forældredialog kan styrke opstarten for alle børn. Desuden foreslår to forskere mere fokus på relationen mellem det nye barn og børnegruppen. Læs mere
ArtikelInstitutionsleder: Vi taler om mad og måltider på lige fod med motorik og sprog I Børnehuset Østerled i Hedensted arbejder lederen og det pædagogiske personale målrettet med en fælles måltidspædagogik. Målet er at vække alle børns madlyst og madmod. Læs mere
ArtikelLektor i sundhedspædagogik: Pædagogisk nysgerrighed er afgørende for børns maddannelse Lad børnene selv pille og skive deres æg. Undersøg forskellige råvarer - kig, føl udenpå og indeni - smag, riv, skær. Og snak med børnene, så de lærer at reflektere over og gå nysgerrigt til råvarer, smag og konsistens i munden, siger Ellen Ravn Habekost, der er lektor ved pædagoguddannelsen i Jelling med speciale i maddannelse. Læs mere
ArtikelLektor i sensorik: Sæt ord på smage, dufte og konsistenser Tal med børnene om, hvordan maden smager - om den er sur, sød eller salt. Ikke om den smager godt eller dårligt, siger Annemarie Olsen, lektor og viceinstitutleder ved Institut for Fødevarevidenskab på Københavns Universitet. Læs mere
Styrket pædagogisk læreplanBørns leg Leg er et af ni elementer i det fælles pædagogiske grundlag i den styrkede pædagogiske læreplan. Her får du som leder, pædagogisk personale eller konsulent inspiration til at sikre, at alle børn kan engagere sig i og få erfaringer med leg. Læs mere
InterviewLeder: Sådan arbejder vores personale med udgangspunkt i børnenes ressourcer I Vollsmose ligger Børnehuset Granparken. Her er ressourcesyn på børnene og organisering i mindre grupper afgørende for at få alle børn med i fællesskabet. Læs mere
EvalueringskulturEvaluering af arbejdet med læreplanen Skabelon til skriftlig evaluering og visuel oversigt til at understøtte dagtilbuds arbejde med den styrkede pædagogiske læreplan Læs mere