VidensnotatVarieret undervisning i udskolingen2021 Det er en udfordring at fastholde elevernes motivation op gennem deres skoleforløb. Især i udskolingen er ensformighed noget, der kan tage gejsten fra eleverne. Læs mere
AnalyseVi skal ikke tale obligatorisk erhvervspraktik til alle. Vi skal tale meningsfuld erhvervspraktik til alle Erhvervspraktikken er på dagsordenen – og med god grund. Hvis vi vil have flere unge i gang med en erhvervsuddannelse, er en udbredelse af erhvervspraktikken i folkeskolen et rigtigt godt sted at starte. Læs mere
NaturfagsforløbListe over UBNU-forløb til grundskolen2021 Kast dig ud i UBNU med et tilrettelagt forløb. Vi har samlet en række undervisningsforløb til lærere, der gerne vil i gang med at arbejde undersøgelsesbaseret i naturfag. Læs mere
VidensnotatVidensnotat om UBNU i grundskolen2021 I vidensnotatet her kan du læse forskningens bud på, hvordan en undersøgelsesbaseret naturfagsundervisning kan tage sig ud i praksis, så eleverne kan profitere af den. Læs mere
RedskabRedskab til arbejdet med UBNU i grundskolen2021 Fasthold og drøft pointer fra podcasten. Lyt til podcast om undersøgelsesbaseret undervisning i naturfag i grundskolen og drøft pointer fra podcasten med dine kolleger. Læs mere
Power PointPræsentation om undersøgelsesbaseret naturfagsundervisning i grundskolen2021 Del viden og erfaringer om UBNU i grundskolen med dine kolleger med et præsentationsshow, der er lige til at hente og vise - og eventuelt plukke pointer og præsentationer fra. Læs mere
VideoPræsentation: 6 veje til velfungerende gruppearbejde Hør seniorkonsulent og projektleder, Ditte Nissen Storgaard samt chefkonsulent, Thea Nødgaard Dupont fortælle, hvordan du som lærer kan understøtte udviklingen af elevernes samarbejdskompetencer og styrke deres evne til at arbejde i grupper. Læs mere
DebatEVA: Her er de mest grundlæggende problemer ved UPV’en, som der bør tages hånd om En ændring af UPV’en bør forholde sig til, om vurderingen af elevernes personlige og sociale kompetencer stadig skal være en adgangsbillet for, at eleven kan komme ind på den ungdomsuddannelse, hun ønsker. Læs mere
DebatUPV’en bliver et wake up-call for nogle, men stresser andre elever Uddannelsesparathedsvurderingen kan føre til succes eller fiasko. Vi må sætte spørgsmålstegn ved, om og hvordan systemet omkring UPV’en helt grundlæggende forbereder eleverne til en ungdomsuddannelse. Læs mere
Rapport Midtvejsevaluering af Center for anvendelse af it i undervisningen (CIU)2020 Styrelsen for It og Læring (STIL) har bedt Danmarks Evalueringsinstitut om at varetage evaluering af centret og undersøge, om intentionerne med CIU indfries. Hent publikation