Rekruttering af pædagoger i daginstitutionerKommunernes indsatser for at sikre nok pædagoger i vores daginstitutioner2024 Kortlægning af kommunernes indsatser for at styrke rekruttering og fastholdelse Læs mere
FondsprojektRekruttering af pædagoger til daginstitutioner I dag oplever mange af landets daginstitutioner udfordringer med at rekruttere pædagoger. En ny undersøgelse, som EVA har udarbejdet med støtte fra Velfærds- og Forskningsfonden for Pædagoger, viser, hvor problemerne er størst, og hvad professionshøjskoler og kommuner gør for at afhjælpe udfordringen. Læs mere
ProjektEvalueringskultur på personalemøder Find vores udgivelser om evalueringskulturen på personalemøder i daginstitutioner, og få inspiration til at se på evalueringskulturen i eget dagtilbud. Læs mere
MinianalyseEvalueringsaktivitet på personalemøder i daginstitutioner2022 Denne minianalyse undersøger, hvordan evalueringskulturen ser ud på personalemøder i dagtilbuddene efter den styrkede pædagogiske læreplan er trådt i kraft. Analysen viser udviklingen i evalueringsaktivitet på personalemøderne og undersøger, hvordan evalueringskultur kommer til udtryk på personalemøder. Læs mere
ArtikelEn god evalueringskultur i dagtilbud skaber kvalitet for både børn og personale En minianalyse fra EVA undersøger, hvordan der arbejdes med evaluering på personalemøder og kan være med til at inspirere til at udvikle egen praksis. Læs mere
DebatVi bør ikke stirre os blinde på årets søgetal til ungdomsuddannelserne Vi har svært ved at nå det politiske mål for, hvor mange unge, der skal søge en erhvervsuddannelse efter grundskolen. Måske er det på tide, at vi flytter fokus til de andre målgrupper for erhvervsuddannelserne, skriver Anne Sophie Madsen. Læs mere
ArtikelDanske dagtilbud oplever, at den styrkede pædagogiske læreplan skaber en fælles retning Den styrkede læreplan har i stigende grad fået indflydelse på det pædagogiske arbejde i og ledelse af daginstitutioner og dagplejer. Man er tættest på at have realiseret målet om faglig ledelse. Til gengæld halter børnefællesskaber og evalueringskultur stadig lidt bagud. Læs mere
RapportEvaluering af den styrkede pædagogiske læreplan. Slutrapport2022 I rapporten finder du resultaterne af en evaluering af, hvordan og i hvilket omfang dagtilbuddene arbejder med udvalgte fokusområder i den styrkede pædagogiske læreplan, samt hvordan kommunerne og dagtilbuddene arbejder med at implementere og realisere fokusområderne i læreplanen. Læs mere
DebatindlægVi skal styrke motivationen i folkeskolen og støtte i overgangen til ungdomsuddannelse Varieret undervisning, hvor eleverne er aktive, betyder meget for deres motivation og lyst til at lære. Det kan også betyde noget for deres muligheder og lyst til at fortsætte videre i uddannelsessystemet, skriver Christina Barfoed-Høj. Læs mere
AnalyseVi skal ikke tale obligatorisk erhvervspraktik til alle. Vi skal tale meningsfuld erhvervspraktik til alle Erhvervspraktikken er på dagsordenen – og med god grund. Hvis vi vil have flere unge i gang med en erhvervsuddannelse, er en udbredelse af erhvervspraktikken i folkeskolen et rigtigt godt sted at starte. Læs mere