DebatindlægKortere skoledage kan betyde mere SFO. Men hvad med kvaliteten? I regeringens folkeskoleudspil lægges der op til kortere skoledage. Det vil give børn og unge mulighed for mere tid i SFO eller klub. Læs mere
Artikel93 % af landets fritidstilbud vægter fællesskaber højt. Alligevel har de svært ved at få alle med I en ny undersøgelse siger mere end halvdelen af lederne i landets fritids- og klubtilbud, at de oplever børn og unge, der står uden for fællesskaberne. Læs mere
ArtikelSådan arbejder kommuner og skoler med at styrke skoleelevers motivation og mindske fraværet I en ny undersøgelse afdækker EVA, hvordan kommuner og skoler arbejder med at styrke udskolingselevers motivation for at gå i skole. Læs mere
DEBATIntra er ikke nok. Der skal være løbende kontakt mellem skole og forældre Forældrene er enormt vigtige for deres børns indlæring, så skolen har en stor opgave i at udvikle et godt skole-hjem-samarbejde, viser undersøgelser fra Danmarks Evalueringsinstitut. Læs mere
DebatindlægHusk den brede vejledningsindsats Vi skal passe på, at vi ikke forringer vejledningen af de ’almindelige’ unge i arbejdet med den nye FGU-lov og den kommunale ungeindsats, skriver Camilla Hutters og Anne Sophie Madsen i et debatindlæg i Altinget. Læs mere
DEBATFor mange indsatser og for lidt prioritering risikerer at spænde ben for den gode skoleudvikling Den gode skoleudvikling er udfordret af for mange indsatser og for lidt prioritering af, hvad der giver mening på den enkelte skole. Det skriver Lise Tingleff, chef for EVA's grundskoleområde, i et indlæg i Jyllandsposten 25. februar 2018. Læs mere
ArtikelIngen positiv effekt af 10. klasse på folkeskoler Det kommunale 10. klassetilbud placeret i tilknytning til en folkeskole øger ikke sandsynligheden for, at eleverne senere gennemfører en ungdomsuddannelse. Læs mere