Rekruttering af pædagoger i daginstitutionerKommunernes indsatser for at sikre nok pædagoger i vores daginstitutioner2024 Kortlægning af kommunernes indsatser for at styrke rekruttering og fastholdelse Læs mere
FondsprojektRekruttering af pædagoger til daginstitutioner I dag oplever mange af landets daginstitutioner udfordringer med at rekruttere pædagoger. En ny undersøgelse, som EVA har udarbejdet med støtte fra Velfærds- og Forskningsfonden for Pædagoger, viser, hvor problemerne er størst, og hvad professionshøjskoler og kommuner gør for at afhjælpe udfordringen. Læs mere
InvitationMinikonference: Sådan bliver vi bedre til at fastholde unge på deres ungdomsuddannelse efter FGU FGU - og hvad så? EVA inviterer FGU-ledere, ungdomsuddannelsesledere, beslutningstagere og ministerier, styrelser og organisationer til en minikonference om FGU. Kom og hør inspirerende oplæg og debatter om, hvordan vi bliver bedre til at fastholde FGU-unge på ungdomsuddannelsen efter FGU. Læs mere
RapportElevers udbytte, foreløbig effekt og status på implementering af FGU2024 Denne rapport er den tredje i evaluerings- og følgeforskningsprogrammet for den forberedende grunduddannelse (FGU). Rapporten sætter fokus på elevernes udbytte samt foreløbige effekter af reformen Aftale om bedre veje til uddannelse og job og følger op på udviklingen i implementering af Læs mere
ArtikelFGU-elever kommer videre i uddannelse, men en del falder fra det første år 7 ud af 10 elever, der har fuldført FGU, kommer videre på en ungdomsuddannelse eller i job i umiddelbar forlængelse af deres FGU-forløb, men en del falder fra igen – især fra hf. Det viser ny evaluering af FGU. Læs mere
NotatKernekompetencer og kompetenceudvikling i FGU2024 I dette notat samler Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) op på udvalgte erfaringer fra den gennemførte kompetenceudvikling på FGU. Læs mere
ArtikelSet med unges øjne: EVA vil følge 42 elever på udvalgte erhvervsuddannelser EVA går i nyt projekt helt tæt på erhvervsskoleelevers egne oplevelser med deres uddannelses kultur og indhold. Målet er at komme med bud på løsninger, der kan styrke kvaliteten af uddannelserne. Læs mere
ProjektElevers egne perspektiver på erhvervsuddannelserne Hvordan kan kvaliteten på maler-, tømrer- og gastronomiuddannelserne styrkes? Projektet "Elevers egne perspektiver på erhvervsuddannelserne" har til formål at undersøge dette igennem en forløbsundersøgelse, hvor EVA følger 42 unge gennem et år. Projekt er støttet af Tuborgfondet. Læs mere
RapportViden om frafald og trivsel på erhvervsuddannelserne2024 Danmark har brug for faglærte, men frafaldet fra erhvervsuddannelserne er stort. Hvordan kan vi forebygge frafaldet, og hvad skal der fx til for at styrke EUD-elevers trivsel? Læs mere
ArtikelElever på erhvervsuddannelserne motiveres af at blive undervist i naturvidenskabelige fag Det er motiverende for eud-elever at blive undervist i naturfag, biolog, fysik og kemi, fordi de oplever, at de bliver dygtigere til deres fremtidige erhverv. Læs mere