PodcastPodcast: Undersøgelsesbaseret naturfagsundervisning i grundskolen Tag hørebøfferne på, og få inspiration til, hvordan I kan komme i gang med og udvikle undersøgelsesbaseret naturfagsundervisning. Læs mere
ArtikelBliv klogere på kvaliteten af jeres praksis med Børnemosaikker Børn har førstehåndsviden om, hvordan det er at være barn i dagtilbud. Et stærkt afsæt for at udvikle jeres praksis er derfor systematisk at gå på opdagelse i børnenes perspektiver. Læs mere
ArtikelNyt skoleår: Grib elevernes lærelyst og motivation Efter en lang sommerferie glæder mange elever sig til at komme i skole igen. Læs mere
Artikel3 ting enhver skoleleder bør vide om det professionelle læringsfælleskab Hvad kan I på jeres skole gøre for, at skolens team som en selvfølge drøfter pædagogiske spørgsmål helt tæt på undervisningen? Få en vejledning i dette hæfte, der baserer sig på 41 kommuners erfaringer med professionelle læringsfælleskaber. Læs mere
ArtikelElever på mellemtrin og i udskoling: ”God undervisning motiverer os” God undervisning og gode relationer til lærerne betyder meget for motivation og engagement hos eleverne på folkeskolens mellemtrin og i udskolingen. Det viser en ny undersøgelse fra EVA, som også giver indblik i, hvad eleverne forstår ved god undervisning. Læs mere
ArtikelForsøg med fællesprøve i kulturfag evalueret EVA har gennemført en evaluering af et forsøg med en fællesprøve i kulturfagene historie, samfundsfag og kristendom. Forsøget har kørt i skoleårene 2015/2016 og 2016/2017 og har haft til formål at vurdere, om det er hensigtsmæssigt at styrke det tværfaglige aspekt i folkeskolens 9. Læs mere
ArtikelSådan kan I samarbejde med forældre om børneperspektiver Det er svært at forestille sig et dagtilbud, hvor forældre og pædagoger ikke er optagede af, hvad børnene oplever i deres hverdag. Med dette redskab kan dagtilbud få inspiration til at sætte spot på forældresamarbejdet om børneperspektiver. Læs mere
ARTIKELTre fund om børneperspektiver Der er et stort potentiale i at arbejde systematisk med børneperspektiver. Det kan ændre pædagogers måder at se børnene på og føre til forandringer i hverdagen – til gavn for børnene. Læs mere