Rekruttering af pædagoger i daginstitutionerKommunernes indsatser for at sikre nok pædagoger i vores daginstitutioner2024 Kortlægning af kommunernes indsatser for at styrke rekruttering og fastholdelse Læs mere
FondsprojektRekruttering af pædagoger til daginstitutioner I dag oplever mange af landets daginstitutioner udfordringer med at rekruttere pædagoger. En ny undersøgelse, som EVA har udarbejdet med støtte fra Velfærds- og Forskningsfonden for Pædagoger, viser, hvor problemerne er størst, og hvad professionshøjskoler og kommuner gør for at afhjælpe udfordringen. Læs mere
ArtikelSet med unges øjne: EVA vil følge 42 elever på udvalgte erhvervsuddannelser EVA går i nyt projekt helt tæt på erhvervsskoleelevers egne oplevelser med deres uddannelses kultur og indhold. Målet er at komme med bud på løsninger, der kan styrke kvaliteten af uddannelserne. Læs mere
ProjektElevers egne perspektiver på erhvervsuddannelserne Hvordan kan kvaliteten på maler-, tømrer- og gastronomiuddannelserne styrkes? Projektet "Elevers egne perspektiver på erhvervsuddannelserne" har til formål at undersøge dette igennem en forløbsundersøgelse, hvor EVA følger 42 unge gennem et år. Projekt er støttet af Tuborgfondet. Læs mere
ArtikelNej, betydningen af leg kan ikke overvurderes Ny undersøgelse af børns perspektiver på deltagelsesmuligheder i leg understreger, at leg er krævende, kompleks og meget vigtig for børnene. Undersøgelsen peger også på, at pædagogisk personale kan beskytte leg og være med til at skabe flere deltagelsesmuligheder for børnene. Læs mere
ArtikelElever på erhvervsuddannelserne motiveres af at blive undervist i naturvidenskabelige fag Det er motiverende for eud-elever at blive undervist i naturfag, biolog, fysik og kemi, fordi de oplever, at de bliver dygtigere til deres fremtidige erhverv. Læs mere
ProjektGrundfagsundervisningen i naturvidenskabelige fag på erhvervsuddannelserne Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) og Det Nationale Naturfagscenter (Astra) har undersøgt potentialer og udfordringer ved grundfagsundervisningen i naturfag, biologi, fysik og kemi på erhvervsuddannelserne. Læs mere
RapportNaturfag, biologi, fysik og kemi som grundfag på erhvervsuddannelserne2023 I denne rapport præsenterer Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) en undersøgelse af potentialer og udfordringer ved grundfagsundervisningen i naturfag, biologi, fysik og kemi på erhvervsuddannelserne. Undersøgelsen er gennemført i samarbejde med Astra, Det Nationale Naturfagscenter. Læs mere
ProjektFørsteårsstuderendes oplevelse af grøn omstilling på videregående uddannelser En kortlægning af førsteårsstuderendes på oplevelse af grøn omstilling i undervisningen på videregående uddannelser og dets betydning for deres studievalg Læs mere
NotatGrøn omstilling på videregående uddannelser2023 Dette notat belyser, hvad den grønne omstilling betyder for de studerende, og hvordan de oplever samspillet mellem deres uddannelse og den grønne omstilling. Læs mere