Rekruttering af pædagoger i daginstitutionerPotentielle målgrupper på pædagoguddannelsen og deres motivation2024 Overblik over udvalgte målgrupper for uddannelsen og deres motivationsfaktorer Læs mere
Rekruttering af pædagoger i daginstitutionerProfessionshøjskolernes indsatser for at øge optag og gennemførsel på pædagoguddannelsen2024 Kortlægning af professionshøjskolernes indsatser for at styrke rekruttering og gennemførsel på pædagoguddannelsen. Læs mere
AnbefalingerSådan kan kommunerne styrke kvaliteten af pædagogstuderendes praktik2023 EVA har udarbejdet fem anbefalinger til, hvordan kommuner i samarbejde med de enkelte praktiksteder kan styrke praktikken for pædagogstuderende. Læs mere
AnbefalingerSådan kan kommunerne styrke kvaliteten af lærerstuderendes praktik2024 EVA har udarbejdet fem anbefalinger til, hvordan kommuner og skoler kan styrke praktikken på læreruddannelsen. Læs mere
RapportOplevelsen af praktik på uddannelserne til lærer, pædagog, sygeplejerske og socialrådgiver2023 I denne rapport præsenterer Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) en undersøgelse af studerendes oplevelser med praktikken på de fire største professionsbacheloruddannelser: uddannelserne til pædagog, lærer, sygeplejerske og socialrådgiver. Læs mere
RapportPraktik på de fire største professions-bacheloruddannelser2022 Der blev i sommeren 2022 optaget 11.812 studerende på uddannelserne til pædagog, sygeplejerske, lærer og socialrådgiver. Dette notat kortlægger for første gang, hvordan rammerne omkring praktikken er på disse uddannelser, både på tværs og inden for de enkelte uddannelser. Læs mere
AnalyseKommende studerendes forventninger og ønsker til studiestarten2022 Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) har blandt kommende studerende undersøgt udbredelsen af forskellige forventninger og holdninger til samt senere deltagelse i sociale og faglige fællesskaber i den første tid på studiet. Læs mere
RapportEvaluering af AMU-udbydernes arbejde med basale færdigheder2022 I rapporten ser EVA på, hvordan flere AMU-deltagere kan få styrket deres basale færdigheder, herunder gennem deltagelse i forberedende voksenundervisning (FVU) og/eller kurserne AMU-dansk og AMU-matematik. Læs mere
RAPPORTEvaluering af prøver på AMU inden for Handel, Administration, Kommunikation og Ledelse (HAKL)2022 Denne rapport belyser prøver på Handel, Administration, Kommunikation og Ledelse's område (HAKL). HAKL har i alt udviklet omkring 350 prøver, herunder multiple choice-prøver, forløbsprøver og casebaserede prøver. Læs mere
RAPPORTNye studerendes deltagelse i sociale fællesskaber på studiet2021 Denne rapport handler om, hvordan nye studerende oplever og deltager i det sociale fællesskab i studiestarten. Rapporten bygger på kvalitative interview med studerende på erhvervsakademier og professionshøjskoler i efteråret 2020. Læs mere