DebatindlægKortere skoledage kan betyde mere SFO. Men hvad med kvaliteten? I regeringens folkeskoleudspil lægges der op til kortere skoledage. Det vil give børn og unge mulighed for mere tid i SFO eller klub. Læs mere
RapportRapport om indhold og kvalitet i fritids- og klubtilbud2023 Baseret på en spørgeskemaundersøgelse. Lederne af danske fritids- og klubtilbud svarer på, hvordan tilbuddene pædagogisk arbejder med børn og unge. Læs mere
ProjektIndhold og kvalitet i fritids- og klubtilbud Danmarks Evalueringsinstitut har i en spørgeskemaundersøgelse blandt lederne af landets fritids- og klubtilbud undersøgt indholdet og kvaliteten af de danske fritids- og klubtilbud. Læs mere
Artikel93 % af landets fritidstilbud vægter fællesskaber højt. Alligevel har de svært ved at få alle med I en ny undersøgelse siger mere end halvdelen af lederne i landets fritids- og klubtilbud, at de oplever børn og unge, der står uden for fællesskaberne. Læs mere
FormidlingsproduktCentrale pointer om indhold og kvalitet i fritids- og klubtilbud2023 Formidlingsproduktet præsenterer centrale pointer fra Danmarks Evalueringsinstituts undersøgelse af indhold og kvalitet i danske fritids- og klubtilbud. Læs mere
TEMA7-trins skalaen Find EVA's kortlægning og analyser af 7-trins karakterskalaen. EVA har bl.a. undersøgt udviklingen i karaktergivningen siden karakterskalaens implementering. Karaktergivningen i både grundskole, gymnasiale uddannelser og videregående uddannelser er i fokus. Læs mere
DebatindlægHusk den brede vejledningsindsats Vi skal passe på, at vi ikke forringer vejledningen af de ’almindelige’ unge i arbejdet med den nye FGU-lov og den kommunale ungeindsats, skriver Camilla Hutters og Anne Sophie Madsen i et debatindlæg i Altinget. Læs mere
TemaFGU Uuddannede unge har behov for en mere sammenhængende indsats for at komme i uddannelse. Vi har her samlet viden om forberedende tilbud og peger på, hvad bedre veje for de unge skal rumme. Læs mere
ArtikelIngen positiv effekt af 10. klasse på folkeskoler Det kommunale 10. klassetilbud placeret i tilknytning til en folkeskole øger ikke sandsynligheden for, at eleverne senere gennemfører en ungdomsuddannelse. Læs mere
EVA undersøgerEvaluering af 10. klasse Vi evaluerer folkeskolens 10. klasse: Hvad karakteriserer de elever, der vælger 10. klasse, og hvilke tilbud møder eleverne i 10. klasse. Vi ser også på, hvad der har betydning for, om eleverne bliver mere motiverede til at starte på en ungdomsuddannelse efter 10. klasse. Læs mere