ProjektEffekten af voksenlærlingeordningen Voksenlærlingeordningen har som et af sine formål at give flere ufaglærte voksne en erhvervsuddannelse, men virker. Det har EVA undersøgt i dette projekt. Læs mere
RapportEffekten af voksenlærlingeordningen på tilgangen til erhvervsuddannelser2023 Er der en kausal sammenhæng mellem ændringer i tilskudsniveauet i voksenlærlingeordningen på den ene side og tilgang, frafald og gennemførelse på erhvervsuddannelserne for ufaglærte i målgruppen på den anden side? Dette spørgsmål har EVA besvaret i denne rapport. Læs mere
ArtikelVoksenlærlingeordning får flere ledige ufaglærte ind på erhvervsuddannelser Det har en positiv effekt, når man øger det statslige tilskud til praktikløn til voksne på erhvervsuddannelserne, og en negativ, når det sænkes. Det viser en ny undersøgelse fra EVA. Læs mere
ArtikelDe unge påvirkes særligt af tre faktorer, når de vælger gymnasieuddannelse Tre faktorer har særlig stor betydning for de unges valg af gymnasial retning i udskolingen, og de unge på de fire gymnasiale retninger påvirkes i forskellig grad af dem. Det er vigtig viden ift. Læs mere
ArtikelSå forskellige er de unge på de fire gymnasiale uddannelser Elever, der går på henholdsvis stx, hhx, htx og hf, har meget sociale og faglige udgangspunkter, og deres valg af gymnasial uddannelse er i høj grad et identitetsvalg hos de unge. Det er central viden set i forlængelse af Reformkommissionens rapport om et anderledes ungdomsuddannelsessystem, hvor hf kommer til at spille en anden rolle. Læs mere
RapportUnges valg af gymnasial uddannelse2023 I denne rapport undersøger vi, hvad der kendetegner unges overvejelser om valget af gymnasial retning, og hvad der efterfølgende er afgørende for de unges trivsel på de fire forskellige gymnasiale retninger (stx, hhx, htx og toårig hf). Læs mere
ProjektValg af gymnasial retning Hvad kendetegner unges overvejelser om valget af gymnasial retning, og hvad er afgørende for de unges trivsel på de forskellige gymnasiale retninger? Disse spørgsmål har EVA forsøgt at besvare i dette projekt. Læs mere
ProjektVurdering af ikke-godkendte uddannelser og kurser på statslige uddannelsesinstitutioner Børne- og Undervisningsministeriet (UVM) samt Uddannelses- og Forskningsministeriet (UFM) har bedt Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) om at vurdere ikke-godkendte uddannelser og kurser, der henvender sig til udlændinge, og som udbydes på statslige uddannelsesinstitutioner. Læs mere
VurderingGenvurdering af Master of Science in International Business på IBA Erhvervsakademi Kolding2023 Vurdering af ikke-godkendte uddannelser og kurser på statslige uddannelsesinstitutioner Læs mere
DebatLærerne bør spille en større rolle i de unges uddannelsesvalg Det kan give eleverne en bedre afklaringsproces i forhold til valg af ungdomsuddannelse, hvis lærerne i højere grad er ’medvejledere’, end det er tilfældet mange steder i dag. Men rammerne og kulturen skal bakke op. Læs mere