ProjektEffekten af voksenlærlingeordningen Voksenlærlingeordningen har som et af sine formål at give flere ufaglærte voksne en erhvervsuddannelse, men virker. Det har EVA undersøgt i dette projekt. Læs mere
RapportEffekten af voksenlærlingeordningen på tilgangen til erhvervsuddannelser2023 Er der en kausal sammenhæng mellem ændringer i tilskudsniveauet i voksenlærlingeordningen på den ene side og tilgang, frafald og gennemførelse på erhvervsuddannelserne for ufaglærte i målgruppen på den anden side? Dette spørgsmål har EVA besvaret i denne rapport. Læs mere
katalogStøtte til nyuddannede lærere2023 Dette katalog beskriver de vigtigste pointer fra danske og internationale undersøgelser og forskning om, hvordan man kan støtte nyuddannede lærere, og giver eksempler på, hvordan nogle danske kommuner og skoler lige nu arbejder med at støtte deres nyuddannede lærere. Læs mere
RapportErhvervsuddannelse for voksne (EUV) som omskoling2022 I denne rapport analyseres omfanget af og mønstre blandt faglærte voksne, der starter på en ny erhvervsuddannelse. Læs mere
FaktaarkFakta fra evalueringen af gymnasiereformen på de fire gymnasiale ungdomsuddannelser2022 I dette faktaark fremgår udvalgte resultater fra den afsluttende evaluering af gymnasiereformen. Resultaterne er indsamlet i 2021 på tværs af alle fire gymnasiale ungdomsuddannelser. Læs mere
FaktaarkFakta fra evalueringen af gymnasiereformens intention om styrket afklaring og valg af fag2022 I dette faktaark fremgår udvalgte resultater fra den afsluttende evaluering af gymnasiereformen med fokus på elevernes afklaring og valg af fag. Resultaterne er indsamlet i 2021 på tværs af alle fire gymnasiale ungdomsuddannelser. Læs mere
RapportFølgeforskningsprogrammet til gymnasiereformen. Sjette delrapport2022 I denne rapport præsenteres følgeforskningen til gymnasiereformen, som Rambøll og EVA har gennemført på opdrag af Styrelsen for Undervisning og Kvalitet i perioden 2017-2022. Læs mere
RapportUnges overvejelser om at søge ind på læreruddannelsen2022 I denne rapport præsenterer vi en undersøgelse af søgningen til læreruddannelsen, hvor vi har sat fokus på den gruppe af studerende, som overvejer læreruddannelsen, men ender med at vælge den fra til fordel for en anden uddannelse. Læs mere
ProjektUnges overvejelser om læreruddannelsen Som samfund har vi brug for, at tilstrækkeligt unge, herunder fagligt stærke unge, har lyst til at uddanne sig til lærer. I denne undersøgelse stiller vi skarpt på, hvilke motiver de unge har for at fravælge læreruddannelsen, selvom de har overvejet den. Læs mere
NotatUndervisere i folkeskolen og deres uddannelse2021 Notatet præsenterer resultaterne af en registerundersøgelse af uddannelse, efteruddannelse og kompetencedækning i folkeskolen. Læs mere