Rekruttering af pædagoger i daginstitutionerKommunernes indsatser for at sikre nok pædagoger i vores daginstitutioner2024 Kortlægning af kommunernes indsatser for at styrke rekruttering og fastholdelse Læs mere
FondsprojektRekruttering af pædagoger til daginstitutioner I dag oplever mange af landets daginstitutioner udfordringer med at rekruttere pædagoger. En ny undersøgelse, som EVA har udarbejdet med støtte fra Velfærds- og Forskningsfonden for Pædagoger, viser, hvor problemerne er størst, og hvad professionshøjskoler og kommuner gør for at afhjælpe udfordringen. Læs mere
EVA TEMA #28EVA TEMA: Køn og deltagelsesmuligheder EVA TEMA nr 28 sætter fokus på sammenhængen mellem køn og mulighederne for at deltage i aktiviteter og lege og møde omsorg fra det pædagogiske personale. Artiklerne bringer nyt fra forskning på området og giver bud på greb, pædagogisk personale kan bruge i praksis for at arbejde for, at alle børn tilbydes lige deltagelsesmuligheder – uafhængigt af deres køn. Læs mere
MAGASINKøn og deltagelsesmuligheder2024 Magasinet bringer nyt fra forskning om betydningen af køn i dagtilbud og giver bud på, hvordan pædagogisk personale kan arbejde for, at alle børn tilbydes lige deltagelsesmuligheder – uafhængigt af deres køn. Læs mere
EVA TEMA #27EVA TEMA: Børnefællesskaber for 0-2-årige børn Dette EVA TEMA nærmere på, hvordan dagtilbud kan tage vare på børnenes relationer til hinanden og skabe stærke børnefællesskaber. Læs mere
MagasinMagasinet EVA TEMA: Børnefællesskaber for 0-2-årige børn2023 NYT nummer af EVA TEMA stiller skarpt på, hvordan dagtilbud kan tage vare på børnenes relationer til hinanden og skabe stærke børnefællesskaber. Læs mere
ProjektKommunernes pædagogisk-psykologiske rådgivning (PPR) Denne undersøgelse sætter fokus på samarbejdet mellem PPR og grundskoleområdet, og vi belyser de udfordringer, som PPR og skolerne oplever. Læs mere
MagasinEVA TEMA: Det tværprofessionelle samarbejde2023 I dette nummer af EVA TEMA stiller vi skarpt på det tværprofessionelle samarbejde om børn i udsatte positioner. Fordi vi er nødt til sammen at blive klogere på, hvordan vi får det til at fungere bedst muligt. Læs mere
EVA TEMA #26EVA TEMA: Tværprofessionelt samarbejde I dette nummer af EVA TEMA stiller vi skarpt på det tværprofessionelle samarbejde om børn i udsatte positioner. Fordi vi er nødt til sammen at blive klogere på, hvordan vi får det til at fungere bedst muligt. Læs mere
EVA TEMA #25EVA TEMA om pædagogisk relationskompetence Børn tilbringer 8.000-10.000 timer sammen med pædagogisk personale i løbet af de år, de går i dagtilbud. De opbygger altså relationer, positive eller negative, uanset om man vil det eller ej. Relationsarbejde er en grundpille i den pædagogiske praksis – i rutinesituationer, i aktiviteter og i legen på legepladsen. Men hvordan kan I som pædagogisk personale arbejde for at styrke jeres relationskompetence i samspillet med det enkelte barn og børnegruppen? Det handler EVA TEMA om i denne udgave. Læs mere