Debat10. klasse skal ikke kun målrettes erhvervsuddannelser Med en stærk målretning af tilbuddet om 10. klasse vil vi miste det brede offentlige tilbud til de unge, som er uafklarede eller har brug for at modnes. Læs mere
ArtikelDelte meninger om uddannelsesparatheds-vurderingen Mange af de unge, der vurderes ikke-uddannelsesparate i 8. og 9. klasse, er i gang med en ungdomsuddannelse efter to år. Alligevel oplever mange elever, lærere og vejledere, at vurderingerne ikke fungerer efter hensigten. Læs mere
ArtikelMange elever i 10. klasse oplever et fagligt løft Især de fagligt svageste elever angiver, at 10. klasse har gjort dem dygtigere i fagene og styrket deres faglige selvtillid. Samtidig føler mange elever, at de udvikler sig socialt og personligt i løbet af det ekstra skoleår, og at de efterfølgende er blevet mere afklaret omkring valget af ungdomsuddannelse. Det viser en undersøgelse af elevernes syn på 10. klasse lavet af EVA. Læs mere
ArtikelDet sker der, når en 1.g-klasse får karakterfri i et år Arbejdet med karakterfrihed indebærer en kulturændring for både lærere og elever, viser forsøg med karakterfri 1. g. Læs mere
ArtikelFeedback på ungdomsuddannelser: Hvad kan gymnasier og eud lære af hinanden? Feedback er en vigtig del af en uddannelse. God feedback kan styrke elevernes faglige udvikling og udbytte – uanset, hvilken uddannelse, der er tale om. Læs mere
ArtikelUnge er vidt forskelligt klædt på til optagelsesprøven på gymnasierne Der er stor forskel på hvor meget og hvor fyldestgørende information, de unge, der kaldes til optagelsesprøve i kraft af de nye optagekrav til gymnasierne, får. Det viser en ny rapport fra Danmarks Evalueringsinstitut. Læs mere
ArtikelUPV: Vurderingen skal være en hjælp – ikke en dom! Tidligere indsats, tættere samarbejde og bedre kommunikation. Det er vejen frem i forhold til at hjælpe de unge, der bliver erklæret ikke-uddannelsesparate, mener forældre og vejledere. På Vildbjerg Skole ved Herning har de fundet en god model. Læs mere
PRESSEMEDDELELSE8. klasse-elever er i tvivl om deres uddannelsesparathed Uddannelsesparathedsvurderingerne er præget af uklarhed, og mange unge ved ikke, om de er vurderet uddannelsesparate eller ej. En stor del af de ikke-parate unge oplever desuden ikke, at skolerne igangsætter en indsats, der kan hjælpe dem til at blive parate. Læs mere
PRESSEMEDDELELSE Unge føler tidligt pres over valg af uddannelse Eleverne i 8. klasse tænker meget over deres kommende valg af uddannelse, og op mod halvdelen oplever det som et stort pres at skulle vælge, hvad de skal. Det viser en ny undersøgelse fra Danmarks Evalueringsinstitut. Læs mere
DEBATHusk de læsesvage voksne i trepartsforhandlingerne En af de hårde nødder, som trepartsforhandlinger gerne skal knække, er at give flere voksne bedre grundlæggende kompetencer i at kunne læse, skrive og regne. Læs mere