Rekruttering af pædagoger i daginstitutionerKommunernes indsatser for at sikre nok pædagoger i vores daginstitutioner2024 Kortlægning af kommunernes indsatser for at styrke rekruttering og fastholdelse Læs mere
MinianalyseUddannelsers geografiske placering og studerendes studievalg2024 I 2021 indgik regeringen og et bredt flertal en aftale om flere og bedre uddannelsesmuligheder i hele Danmark, der bl.a. skal sørge for, at flere uddannelser er tilgængelige for unge, der ikke bor i eller nær de store studiebyer. Læs mere
FaktaarkHvad ved vi om unges valg af studie og kvote 2?2024 Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) har lavet en lang række undersøgelser af, hvad der ligger bag studerendes valg af videregående uddannelser, og hvorfor de i stigende grad fravælger nogle uddannelser. Vi har også undersøgt, hvad der særligt kendetegner studerende, der er optaget via kvote 2. Læs mere
NOTATBegrundelser for studievalg: Hvem lægger fokus på hvad?2021 Hvad betyder mest for de unge, når de vælger uddannelse? I denne analyse har EVA spurgt de studerende, der blev optaget på videregående uddannelser i sommeren 2020, hvad der ligger til grund for deres studievalg. Læs mere
Skrivbar skabelonSkrivbar skabelon til at evaluere arbejdet med den pædagogiske læreplan2021 Formålet med skabelonen er at inspirere og under-støtte jeres skriftlige evaluering af arbejdet med den pædagogiske læreplan. Den skal gennemføres mindst hvert andet år. Det er ikke et lovkrav, at I benytter denne skabelon. Læs mere
FAKTAFakta fra evalueringen af gymnasiereformen på de fire gymnasiale ungdomsuddannelser2021 I dette faktaark fremgår udvalgte og foreløbige resultater fra evalueringen af gymnasiereformen gennemført i 2020 for alle fire gymnasiale ungdomsuddannelser. Evalueringen tegner et overordnet billede af, at der er tydelig fremdrift i skolernes implementering af reformen. Læs mere
FAKTAFakta fra evalueringen af gymnasiereformens intention om styrket skriftlighed2021 I dette faktaark fremgår udvalgte og foreløbige resultater fra evalueringen af gymnasiereformen gennemført i 2020 for alle fire gymnasiale uddannelser med fokus på styrket skriftlighed. Læs mere
RAPPORTGymnasiereformen følgeforskningsprogram 5. delrapport2021 Rapporten giver en status over foreløbige resultater og implementeringen af reformen samt en dybdegående evaluering af foreløbige resultater og implementeringen af de indsatser, som skal styrke elevernes skriftlige kompetencer. Læs mere
Powerpoint i PDF-formatTilgængeliggjort modul om leg2021 Her finder i oplæg og øvelser, der kan anvendes i arbejdet med børns leg. PowerPointen er tilgængeliggjort. Den er derfor i PDF-format og kan ikke tilrettes. Læs mere
InspirationsmaterialeKort om leg2021 Få viden og inspiration til arbejdet med pædagogiske læringsmiljøer, hvor legen er grundlæggende. Materialet er til dig, som arbejder med pædagogik og udvikling i dagtilbud, eksempelvis som leder, pædagogisk personale eller konsulent. Læs mere