DEBAT Uddan de unge digitalt Ikke alene kræver fremtidens arbejdsmarked flere faglærte. Det kræver i høj grad også faglærte, der er uddannet til at begå sig på et stadig mere digitaliseret arbejdsmarked og samfund. Læs mere
PRESSEMEDDELELSEGymnasieelever taber ved at komme til eksamen i naturvidenskabelige højniveaufag Hvis du har matematik eller fysik som højniveaufag i gymnasiet, vil du gennemsnitligt set få lavere karakterer til både mundtlig og skriftlig eksamen, end du fik i årskarakterer. Derimod får du gennemsnitligt set den samme karakter til eksamen, som du fik i årskarakter i fagene dansk, engelsk og samfundsfag. Læs mere
RAPPORTFVU og de svage læsere i Danmark2016 EVA har undersøgt, om læsekurset FVU læsning trin 1 forbedrer læsekompetencerne hos den store målgruppe af voksne, der har svært ved at læse simple tekster. Læs mere
RAPPORTDen Grundlæggende Lederuddannelse - evaluering2016 Hvilket udbytte har ledere fået af den grundlæggende lederuddannelse i AMU i forhold til deres jobsammenhæng og fortsat efter- og videreuddannelse? Læs mere
RAPPORTLinjer og hold i udskolingen2016 Hvordan organiserer folkeskoler undervisningen for de ældste elever i udskolingen i linjer eller med holddannelser? Læs mere
ArtikelGymnasieelever er usikre på, hvad de bliver bedømt på, når de får karakterer Det er ikke tydeligt for eleverne i gymnasiet, hvad karakterer præcist er et udtryk for. Den manglende gennemsigtighed i lærernes bedømmelse gør, at eleverne ikke ved, hvad de vurderes på, og hvornår de vurderes. Læs mere
ARTIKELLæsekurser rammer skævt og bruges for lidt Læsekurserne til de svage læsere i Danmark bliver brugt alt for lidt og af de ’forkerte’, viser EVA’s undersøgelse af forberedende voksenundervisning. Læs mere
DEBATBrug for at reformere AMU Der er behov for at reformere AMU-systemet. En reform bør særligt have fokus på tre elementer: Fleksibilitet, overskuelighed og styrket kontakt mellem AMU-udbydere og virksomheder. Læs mere
RAPPORTAMU for tosprogede2014 EVA har undersøgt, hvordan AMU-udbyderne kan styrke deres indsatser i forhold til tosprogede, som kan have sproglige udfordringer og dermed behov for særlige AMU-kurser og forløb. Læs mere
ArtikelTosprogede kursister får ikke optimalt udbytte af AMU-kurser Langt størstedelen af tosprogede AMU-kursister går på ordinære AMU-kurser, som ikke er indrettet til en tosproget målgruppe, og mange af dem får derfor ikke et optimalt udbytte af AMU-kurserne. Det viser undersøgelsen ’AMU for tosprogede’, som Danmarks Evalueringsinstitut offentliggør 18. juni 2014. Læs mere