Rekruttering af pædagoger i daginstitutionerKommunernes indsatser for at sikre nok pædagoger i vores daginstitutioner2024 Kortlægning af kommunernes indsatser for at styrke rekruttering og fastholdelse Læs mere
FondsprojektRekruttering af pædagoger til daginstitutioner I dag oplever mange af landets daginstitutioner udfordringer med at rekruttere pædagoger. En ny undersøgelse, som EVA har udarbejdet med støtte fra Velfærds- og Forskningsfonden for Pædagoger, viser, hvor problemerne er størst, og hvad professionshøjskoler og kommuner gør for at afhjælpe udfordringen. Læs mere
DebatindlægTildeling af specialpædagogisk støtte til studerende kan forenkles Antallet af studerende med behov for specialpædagogisk støtte (SPS) er i vækst. Derfor kan en forsimpling af ansøgningsprocessen bidrage til at reducere flaskehalse, frigive ressourcer og øge fokus på at skabe inkluderende studiemiljøer. Læs mere
ArtikelSPS-ansvarlige: Ansøgningsproces til SPS er kompleks for studerende med støttebehov I en ny undersøgelse kortlægger EVA organiseringen af specialpædagogisk støtte (SPS) på alle landets videregående uddannelser. Der er stor variation i, hvordan støtten er organiseret på de enkelte uddannelsesinstitutioner. Generelt oplever mange SPS-ansvarlige dog, at støttesystemet kan være komplekst for de studerende. Læs mere
AnalyseVi skal ikke tale obligatorisk erhvervspraktik til alle. Vi skal tale meningsfuld erhvervspraktik til alle Erhvervspraktikken er på dagsordenen – og med god grund. Hvis vi vil have flere unge i gang med en erhvervsuddannelse, er en udbredelse af erhvervspraktikken i folkeskolen et rigtigt godt sted at starte. Læs mere
TemaSamspil med børn Samspil og relationer er en bærende del af det pædagogiske læringsmiljø. Få inspiration til at arbejde fokuseret med samspil mellem børn og pædagogisk personale og børnene imellem. Læs mere
EVA TEMA #15Artikler fra EVA TEMA om faglig ledelse EVA TEMA giver lederen input og inspiration til at være en stærk navigatør af sit dagtilbud. Læs mere
VIDEOSe tre små film med unge, der modtager SPS på deres ungdomsuddannelse Specialpædagogisk støtte (SPS) skal sikre, at elever med fysiske og psykiske funktionsnedsættelser eller tilsvarende svære vanskeligheder har mulighed for at uddanne sig på lige fod med andre unge. I disse små videoer kan du høre nogle af de unge fortælle om, hvad det har betydet for dem at modtage støtte. Videoerne er produceret i et samarbejde mellem EVA, STUK og Signafilm. Læs mere
DebatEVA: Her er de mest grundlæggende problemer ved UPV’en, som der bør tages hånd om En ændring af UPV’en bør forholde sig til, om vurderingen af elevernes personlige og sociale kompetencer stadig skal være en adgangsbillet for, at eleven kan komme ind på den ungdomsuddannelse, hun ønsker. Læs mere
ArtikelStatus på gymnasiereformen tre år efter: Her går det fremad, og her er der stilstand Gymnasiereformen fra 2017 havde til formål at styrke elevernes faglighed, trivsel og overgangene til de videregående uddannelser. En ny følgeforskningsrapport, der har set på resultaterne af reformen i 2020, tre år efter reformen blev indført, giver en status på implementeringen af reformen på de Læs mere